lördag 26 mars 2011

Överraskningar och bus

Jag älskar att skratta och idag har jag fått skratta. Lett har jag också gjort, tills käken gjorde ont. Jag hade förberett en överraskning till min älskling och idag var det dagen D, eller dagen Ö. Överraskningen var ett besök till Maximteatern där Riktiga män spelas. Maken är väldigt förtjust i Ulveson och att han är med i föreställningen var en av anledningarna till att jag valde just den. Att vi sedan fick Rheborg, Körberg och snyggingen i Våra vänners liv på köpet är ju inte fy skam. Den var gullig, den var roligt och den var absolut sevärd!

Det är inte så ofta jag överraskar mannen i mitt liv. Men eftersom det är så roligt förstår jag inte varför det inte händer oftare! Vid två tidigare tillfällen har jag verkligen ansträngt mig för att göra något extra. Den ena gången var för snart fyra år sedan då han fyllde 30 år. Jag var i stan några timmar innan han slutade sitt jobb och förberedde allt. Jag gick till blomsteraffären på centralen och köpte en ros. På rosen fäste jag ett kort med en resbus och sa till dem i affären att "om en stund kommer en kille och för att ni ska ge honom rosen behöver han säga jag gillar Barbamamma. Ni får inte ge honom rosen förrän han säger det." De skrattade och sa att det skulle de göra. Jag gick vidare till pressbyrån, köpte en fotbollstidning och la in en karta i den. Sedan pratade jag med en kille i kassan och förklarade samma sak för honom som för de i blomsteraffären, fast i pressbyrån skulle han säga att han gillade Everton och att han precis hade blivit värvad dit.

När maken så slutade för dagen skickade jag ett sms till honom där det stod att han skulle gå till blomsterbuktiken och vad han skulle säga. Samtidigt satt jag på golvet på det övre planet och spanade ner på honom för att se hur det gick. Det kändes hela tiden som om han såg mig, men det hade han tydligen inte gjort. Han fick sin ros och lyckades efter en liten stund lösa rebusen som sa att han skulle gå till pressbyrån. När han var på väg dit skickade jag ett sms där det stod att han skulle fråga efter Marcus och vad han skulle säga till honom. Så fick han sin tidning och hittade kartan. Han började följa den utritade rutten och jag tog en annan väg för att vara på plats när han kom. Slutstationen var centralbadet med avslappnande spa och middag. Det var en mycket mysig kväll och maken uppskattade allt fastän det vissa stunder varit lite pinsamt :)

Andra gången var kanske mer ett bus som inte slutade i någon direkt överraskning. Det var någon månad innan vi skulle gifta oss och han hade inte haft sin svensexa än. Då bestämde jag mig för att genomföra en skensvensexa. Eftersom han var på helspänn och trodde att varje helg kunde vara helgen det skulle hända, räckte det med att jag sa att vi skulle åka till Djurgården för att han skulle tro att nu var det stekta fläsket kokt. Han åkte till och med till affären, köpte en halvliter grädde som han hällde i sig för att inte bli för full. Så fort han frågade vad som skulle hända sa jag att det inte var något speciellt och så log jag. Vi steg av bussen precis efter Djurgårdsbron och gick mot Rosendalsträdgård och han tittade sig konstant runt omkring för att se om någon lurade runt ett hörn, men inga kom och tillslut var jag tvungen att berätta som det var så att han kunde slappna av. Först blev han lite sur, men vi hade en jättefin dag tillsammans ute på Djurgården så efter ett tag kunde han se det roliga i det hela. Det roliga är att han i stort sett lurade sig själv, för jag sa ju som det var hela tiden :)

Bus och överraskningar, det är kul!!

Kram!

5 kommentarer:

  1. Hahaha, vad kull! Gud vad duktig du är på att hitta på överraskningar! Blir lite inspirerad faktiskt ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Haha...du är helt underbar!! Du verkar ha en härlig humor och mycket påhittig:)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilka goda idéer du ger mig nu:)
    Själv är jag hemskt dålig på att planera något romantiskt, min sambo är mycket bättre på sånt.
    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  4. Vilken tur han har som har dig. Ska också fixa lite överraskning nu när vi firar fem år framåt juni. bra inspiration.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att jag kan bidra till lite inspiration! :) Det roliga med överraskningar är att det är lika roligt att planera och se deras positiva reaktion som det är att bli överraskad själv!

    SvaraRadera