fredag 18 mars 2011

Klimakteriekossa?

Ursäkta min några dagars bortavaro från denna underbara värld! I denna värld har jag hittat min inre styrka, fått glädjen och hoppet åter med alla fina kommentarer och hoppfulla inlägg. Jag är så glad att jag hittade hit och nu vill jag vara här för alltid! Jag har inte varit i bloggens värld så länge, men jag är såå addicted! Maken min påtalar för mig varje kväll när jag sitter här med datorn i knät att det är som om jag stiger in i en bubbla och försvinner in i en alternativ värld, vilket på sitt sätt är sant. Jag får lite dåligt samvete då och tänker att jag kanske måste ägna honom lite mer tid, men då missar jag ju så mycket här! Igår kväll fick jag nästan lite smått panik när jag insåg att jag inte skulle ha möjlighet att läsa era inlägg eller skriva något för egen del! But now I´m back :) Har dock inte ägnat maken den tid han förtjänar utan återigen tillbringat ett par dagar på en konferens.

Har haft ont i magen ett par dagar nu så jag vet att "tand röd" är på ingång. Läste uttrycket "tant röd" här på någon blogg, föll för det och tycker att det är fantastiskt! Därför härmar jag än en gång a fellow blog sister och använder uttrycket här på min sida. Hoppas att det är ok för dig som myntade det! I alla fall, magkramperna tyder på att hon snart anländer vilket är i tidigaste laget då det är cykeldag 22. Förra månaden var den 23 dagar och så kort cykel har jag aldrig någonsin haft tidigare utan den bruka ligga på mellan 26 och 29 dagar (förrutom under mina IVF-försök då den var på 35 och 38 dagar). Ponera att mensen kommer imorgon, då slår jag nytt korttidsrekord igen. Betyder det att jag just nu tar sjumilakliv mot klimakteriet? Jag vet att den tiden kommer i varje kvinnas liv men att den kommer till mig innan jag ens har fyllt 38 år känns ju lite hårt! Det klart, under mina fertila år har jag inte lyckats skapa liv heller så att hamna i klimakteriet förändrar ju egentligen ingenting. MEN det är väl själva känslan av att då finns det inte ens en mikrochans till naturlig befruktning och den lilla lilla gnistan av hopp om mirakel släcks. Har jag nu alltså nått vägskälet där min vandring fortsätter genom vallningarnas land?

11 kommentarer:

  1. Fy, vad du skräms, började direkt analysera mina egna cykler...;) Inte tror jag att du närmar dig klimakteriet!! Cyklerna löper väll amok av allt vi håller på och gör med våra kroppar?!

    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också att den bara är i lite obalans, din hoppas jag är i balans och att ruvtiden övergår i något annat snart ;).

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Nä fy, jag hoppas att du har fel. Mina cykler har också blivit kortare de senaste åren (nu 25-26 dagar). Obalans pga alla tillsatta hormoner låter bättre... Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  4. Det låter definitivt bättre så det kör vi på!! Du får också ha en bra helg!

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Näää, det är du nog inte. Jag är i förklimakteriet och för mig har cyklerna blivit mycket längre men framför allt oregelbundna. Så kortare cykler har nog bara med lite hormonstimuleringseffekter att göra. :o)

    kram

    SvaraRadera
  6. Min mens har alltid i hela mitt liv kommit som en klocka, men sedan jag hamnade i ivf träsket så vet man aldrig när nästa mensskit dyker upp. Tror inte alls du är i klimakteriet, då skulle ju mensen komma mera sällan och inte oftare? Eller är jag ute och cyklar nu? kram

    SvaraRadera
  7. Jag väljer att tro blint på era ord och att klimakterietiden är några mil bort! :) Anledningen till min oro över förkortade cykler var att det hände min mamma när hennes tid närmade sig, men skillnaden är att hon var närmare 50 år då...

    Kram

    SvaraRadera
  8. Min mens har varit som en klocka...på dagen. men det senaste året har den strulat med mellanblödningar och längre cykler. tog upp det med min gynläkare men han kunde inte ge mig ngt bra svar. Blev också lite rädd för att man hamnat i något tidigt klimakterie. Men jag tror varken du eller jag har hamnat i det riktigt än, vi får väll hoppas så i alla fall ;)

    Ha det så gott i helgen!!

    SvaraRadera
  9. Det låter faktiskt betryggande att fler med erfarenhet av IVF faktiskt har mer oregelbundna cykler. Då behöver jag inte oroa mig för klimakteriet än.

    Hoppas du också får en bra helg!

    SvaraRadera
  10. Nej, jag tror inte klimakteriet är på gång för dig än. Min har oxå alltid varit regelbunden, men sedan hormonpreparaten gjorde entré i mitt liv så har cyklerna blivit längre och blödningarna mindre.
    Ju fler försök jag har gjort, desto längre har cyklerna blivit.

    Hoppas du kan släppa den tanken och njuta av helgen.

    SvaraRadera
  11. Tack vare alla er här har jag faktiskt släppt den tanken, vilket känns skönt, så tack!

    Min helg har varit lugn och skön. Hoppas din också varit det!

    SvaraRadera