torsdag 3 mars 2011

Hjärtan och extra ledningar

Det var riktigt, riktigt roligt att öppna sin blogg idag och upptäcka att jag har fått 3 nya följare till min blogg!! Hjärtligt välkomna hit, ni två "gamlingar" (och då syftar jag inte på damernas ålder :) WildaMathilda och Lilla Jag och nykomlingen Hjärtats längtan, till min värld och mina tankar!!

Det står nytt te och nya örter på min meny ett tag framöver. Efter dagens besök hos kinesläkaren har vi bestämt att jag ska gå till henne och få akupunktur 10 gånger till. Då det inte är helt billigt att bli behandlad som voodoodocka och jag lät min kära doktor veta att det börjar sina i min pengapung har vi nu bytt ut avkoket mot lite mer ekonomiska medikament; tabletter och örtpulver som hälles i kokhett vatten. Vilken välsignelse att äntligen få dricka något som både smakar ok och är bra för kroppen, för den senaste laddningen avkok var inte att leka med!




Har hunnit med riktigt många olika besök den här veckan. Ni som har varit med här ett tag kommer väl ihåg mina tre tortyrdagar då jag var fastkopplad till en EKG-apparat utan möjlighet att klia på ställen som det kliade på. Nå väl, idag hade jag tid hos en ny läkare, herr Kardiolog på Kungsgatan. Jag är ju nu van att blotta min nakna bringa för män i olika åldrar och den här gången var inget undantag. Turligt nog var han en mycket trevlig man i en ålder en bra bit över min så det kändes ok. Dessutom var han väldigt duktig på att förklara vad han trodde var "fel" med mitt hjärta. Det skulle visa sig vara helt ofarligt, vilket jag i och för sig redan anade efter de andra undersökningarna, men jag drog ändå en lättnadens suck. Nu kanske ingen mer än jag är så intresserad av att veta vilken åkomma jag lider av men jag tänkte slänga in en liten förklaring ändå.

Som ni vet går det små elektriska impulser till hjärtat för att markera att hjärtat ska dra ihop sig och skicka blod ut i kroppen. Jag har förmodligen, av min ömma moder och fader, tilldelats en extra "ledning" dit impulserna hoppar ibland på sin väg till sitt riktiga mål. Väl inne i den extra kretsen spinner den på utan broms ett tag innan den hoppar rätt och det är det som orsakar den plötsliga hjärtklappning som stör mig då och då. Han berättade att det var lätt att åtgärda eftersom det bara var att gå in och bränna bort den extra ledningen. Säga vad man vill, men i mina öron låter det lite läskigt att gå in och bränna bort något i hjärtat och SÅ mycket stör det mig inte... Imorgon ska jag i alla fall dit igen och göra ett arbetsprov, dvs cykla skiten ur mig medan de kollar hur hjärtat hanterar ansträngningen, för att fastställa att det jag beskrev ovan är verkligheten. För även om jag inte vill göra operationen nu är det bra att ha allt svart på vitt om jag senare i livet behöver gå vidare med operationen.

Nu är det dags för mig att dra på mig förklädet och börja dona i köket. Maken är snart hemma och då ska ju maten stå på bordet ;)

Kram!

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med te-avkoket som din kinesiska läkare ger dig. Jag fick också dricka "teet", som min kinesiska läkare "komponerade" ihop till mig. Jag bor ju också i Sthlm, vi har kanske gått till samma kinesiska läkare!?
    Känner igen det där du skrev för ett tag sedan om hennes personliga frågor som man får svara på inne på hennes "kontor" mitt i väntrummet...fniss!! ;-)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det låter verkligen som om vi går till samma kvinna. Hon jag går till heter DR Minqi Yang, är det samma? Festligt vore det! :):)

    Kram!

    SvaraRadera