söndag 6 mars 2011

Ångest är min arvedel

Har haft bättre dagar. Har definitivt mått bättre i min dar. Vet inte om ångesten har kommt smygande för att det är söndag och dags för att snart åter träda i jobbarbyxorna eller om det kommer sig av gravidbesöket igår. Något är det i alla fall som kontaminerar mitt inre och har tapetserat denna söndag i svart. Känner mig själsligt besläktad med den framlidne smålänningen Pär Lagerkvist som livet igenom bar på mycket smärta och som skrev otaliga dikter på temat, därav inläggets titel.

Det jobbiga med ångest är inte att få det utan att bli av med det. Lyckan däremot är flyktig och ibland svårfångad. Den kan uppkomma av en tanke och man fylls av värme men sekunden senare fångas den av vinden och försvinner bort. Ångesten är av en helt annan karaktär, kletig och smetig och man blir inte av med den hur mycket man än försöker. Som ett äckligt tuggummi som bara fastnar på andra ställen när man försöker bli av med det och enda sättet att lyckas utplåna det är genom väntan och naturligt slitage. Jag väntar nu på att ångesten ska slipas bort och att lyckan ska återvända med vinden.

8 kommentarer:

  1. Usch, skickar över en massa pepp och hoppas att veckan blir bättre.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att ångesten försvinner snabbt så att du kan ha en avkopplande söndagkväll. Kramar!

    SvaraRadera
  3. Det låter inte bra, här kommer en BAMSE KRAM från mig. Hoppas du känner dig bättre snart!

    SvaraRadera
  4. Tuggummikramar som aldrig släpper taget får du av mig för att balansera lite.

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Tack allra käraste ni för allt peppande och alla kramar!!! Jag ska ta med mig det hela veckan och förhoppningsvis mår jag bättre redan imorgon när jag vaknar med tuppen.

    Kramar tillbaka!!

    SvaraRadera
  6. Förresten Veronica, jag vet inte om jag gör något fel men jag kan inte komma till din blogg och läsa det du skriver, men den kanske inte är tillgänglig för alla.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej! Vad roligt att du kommenterade hos mig så jag hittade hit.

    Jobbigt med ångest, vet hur det känns. Vi får försöka fokusera på lyckan och förlänga dom korta stunderna så de blir längre och längre :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hmm, min blogg är nog öppen för alla och det borde nog gå att gå in på den via adressen:
    http://hoppochfortvivlan.blogspot.com/

    Har det krånglat länge?

    Min användarprofil har jag däremot haft en del problem med, men nu idag har jag uppdaterat den så nu borde den också fungera...

    Hör gärna av dig igen om det inte fungerar nu heller. Tack för att du sa till!:)

    SvaraRadera