fredag 18 februari 2011

Fredag hela veckan

Fredag. Smaka på det ordet! Fredag... Mums!! Nu har vi åter en fantastisk helg framför oss och det som är mest underbart just nu är att hela är kvar :) Sitter just nu och väntar både på maken, som firar in ledigheten med en kall öl med polarna, och min efterlängtade efterrätt som står på "kallning" ute i snön. Även det mums!!

På tal om en kall eller två, idag stampade jag hem på två isbitar till fötter som fick sig en snabb quick fix i handfatet under rinnande hett vatten. Jag är så trött på det här! Omåttligt trött faktiskt!! När ska den här vintern ha vett att inse att dess tid är förbi? Jag avskyr att frysa och just nu gör jag det mest hela tiden faktiskt. Vill egentligen bara lägga mig i ett varmt bubbelbad och ligga där tills våren har bestämt sig för att komma. Våren, kom till mama nu!!

Har för en tid varit non-existent hos posten. Under två veckor fick vi inte någon post, men första veckan tänkte vi inte så mycket på det. I mitten av andra veckan tyckte vi det började bli aningen konstigt att inte ens en enda liten räkning hade dimpt ner i lådan. När en bröllopsinbjudan inte heller hade nått vårt hem och vi började bli oroliga för att hamna hos inkasso eller kronofogden om vi hade obetalda räkningar och påminnelse någonstans på jordens yta, tog maken tag i saken och kontaktade herr brevbärare. Det visade sig att vårt efternamn hade kommit bort på posten och då kunde vår post inte delas ut, utan skickades tillbaka till de företag de kom ifrån. Fick ett samtal från fertilitetkliniken som försökt att skicka ett brev ett par gånger men som bara fått det i retur. Nu är det åter i postens händer och förhoppningvis hos oss på måndag!

Jag hoppas verkligen att vi också kan få sätta igång snart. Att vi kan få komma fram i kön och bli tilldelade en donator. Det är så otroligt tråkigt att vänta och jag tycker att vi har väntat klart!! Nu är det 14 månader sedan vårt senaste försök misslyckades och jag vill inte vänta längre!! Tyvärr har man ju inte mycket val när man befinner sig i den situation som vi gör. Vet att vi hade kunnat köra privat om vi nu är stressade men vi hoppas verkligen att vi ska lyckas på landstingsförsöken. Håll tummarna för att vi i alla fall inte behöver vänta så länge som till efter sommaren!!

Trevlig fredag på er alla!

6 kommentarer:

  1. Hur fungerar det med äggdonation? Om ni får någon att donera ett ägg, kan man använda det?

    Och ja, 14 månader känns som en oändlighet att vänta. Förstår om du bara vill komma framåt nu.

    Jag hoppas verkligen inte ni behöver vänta så länge som till efter sommaren. Håller alla tummar.

    SvaraRadera
  2. När det gäller äggdonation rekommenderar de att man inte använder ägg från sin egna donator, om man har en, utan att man gör en så kallad korsdonation, dvs vår donators ägg går till en annan i kön och att vi får från någon som vi inte känner. Om man har en egen donator får man gå före lite i kön så man kan spara tid. Vi hade en tjej som ville vara vår donator men hon fick inte för det visade sig att hon inte skulle tåla hormonbehandlingen. Vi har frågat andra tjejer också men de har inte velat göra det pga att de vill ha full koll på var deras avkomma hamnar, vilket man får respektera. Vi är väldigt glada att det ändå finns andra som är villiga att ge sina ägg till oss någon gång i framtiden.

    Tack för att du håller tummarna för oss!!

    SvaraRadera
  3. Ah jag förstår. Men säg att det vid en del IVF-er blir en del över, och paret säger ok att ge bort, är det en möjlighet för er då? (fast iofs så blandar de väl på mannens spermier direkt, så då vore det som alla delar från annan men anyway) Tänkte bara att eftersom det väl lär ligga en del på frysning som aldrig kommer till användning?

    SvaraRadera
  4. Jag tror inte att det är möjligt att ta över någon annans befruktade ägg, jag tror till och med att det är olagligt i Sverige. Jag tycker faktiskt att det är lite konstigt när det nu är lagligt med adoption! Par kan donera sina embryon till forskning men inte till ofrivilligt barnlösa...

    SvaraRadera
  5. Mm jag tycker också det verkar skumt. För herregud, det är så orättvist. Folk som aldrig någonsin borde blivit föräldrar får ju behålla sina barn, medan vissa (mycket lämpade) aldrig får några. Så orättvist.

    SvaraRadera