söndag 24 april 2011

Lycka eller depression, det är frågan!

I'm back in business :)

Tack för alla glada påskhälsningar jag fått medan jag varit borta! Hoppas att värmen har värmt både era utsidor och insidor och kanske till och med hjälper till att förbränna det där extra godiset vi har envisats med att stoppa i oss de här lediga dagarna. Visst, påskharen har väl inte full koll på vad kvalitetgodis är då han envisas med att ge bort mängder av äggliknande godis i olika kulörta fäger, men inte behöver han bry sig i det heller då vi, jag??, i alla fall trycker i oss den ena efter den andra... Näväl, tillbaka till tråden, jag hoppas det förbränns fort :)

Det har träffats mycket släkt, som brukligt dessa högtider. Mamsen stod först i tur och på torsdagskvällen fick jag och maken ha henne helt för oss själva. Det är väldigt mysigt att sitta runt köksbordet med ett, eller för det mesta flera, glas vin och småsnacka om allt möjligt. Det självklara ämnet var vår barnlöshet, vårt misslyckande och våra tankar. Mamma frågade vid ett tillfälle hur mycket vi trodde att vi skulle orka och om vi visste när vi skulle dra gränser för att det fick vara nog med försök och gå vidare. Jag förstår att det är svårt för alla utomstående att förstå att det inte finns någon gräns. Jag kan i alla fall inte se någon sådan gräns just nu. Det är svårt att förklara att jag inte kan se en framtid där jag har beslutat mig för att ge upp och leva resten av mitt liv utan att ens försöka få barn. En sådan framtid finns inte. Det klart att det är tufft för en mamma att höra sin dotter säga att hon inte kan se en framtid så som det är nu. Jag vet att hon vill göra något för att lätta vår börda, men det kan hon inte. Vi kan inte, hon kan inte, ingen kan som det ser ut just nu.

Vårt sista hopp ligger hos två sprutor i vår kyl. Två Gonal-f sprutor håller vår framtid i sina klor, ska de ge oss lycka eller depression det är frågan... Om några veckor vet vi.

10 kommentarer:

  1. Hej gummsan, ett svar lite i hemlis från din kommentar hos mej då: en människa i vårat "verkliga liv" som har fått förtroendet att läsa min blogg har berättat allt om oss o våran IVF resa för människor i vår släkt som absolut inte ska veta ngt alls om detta, hon har svikit vårat förtroende så grovt så ja vill inte ens veta av människan. Hur ska ja göra med min älskade blogg o alla Er ja älskar här online...ja är helt splittard. Tänk om man bara kunda "blockA" folk på bloggen som p tex Facebook...där är hon blockad kan ja lova. Fyfan...
    Kram på dej o btw vet ja precis vad du menar att inte se ngn framtid utan att fösöka få barn så är det för oss med.
    kram igen

    SvaraRadera
  2. Du skojar!!! Hur kan någon man lita på svika ett förtroende på det sättet och berätta en annan människas innersta hemlighet? Det var inte lite fräckt vill jag lova och jag förstår verkligen att du inte vill veta av denna person mer!!! Har hon/han även berättat för andra vad din blogg heter så att de har varit inne och läst det du har skrivit? Förstår absolut att du känner dig kluven och att det nu känns som om du inte kan lätta ditt hjärta ohämmat som du kunnat innan! Finns det inte en möjlighet att skapa en annan blogg i hemlighet och så lägger vi andra bloggare ut din nya adress på våra bloggar? Bara en tanke.

    Massor av kramar till dig!!

    SvaraRadera
  3. Jag har också funderat kring när och om vi kommer komma till den gränsen. Nu finns det inte i min värld att sluta kämpa genom Ivf, längtan är för stark, men en dag kanske... Jag håller mina tummar för att det snart ska vara er tur att få ett fint plus! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Du anar inte vad jag hoppas för er skull, Charlotte!
    Det är ju verkligen så att det inte finns någon gräns. Jag tror att man en vacker dag når den men det går aldrig i förväg att säga var och när den kommer. Jag hoppas att du inte når den ännu utan kämpar på och att lyckan når er SNART!

    Många kramar till dig!

    SvaraRadera
  5. Icka, om jag vore du skulle jag starta en ny blogg och i den gamla skriva ett sista inlägg om hur ledsen och besviken du är. Så får de som läser veta hur viktig bloggen är och vad ett brustet förtroende kan göra. Då snokar de nog inte vidare tror jag.
    Fy, vad elakt gjort av din kompis!! Riktigt nedrigt gjort!
    Kram

    (Hoppas att det är ok att jag svarar Icka här, Charlotte? Vill inte skriva på hennes blogg om oinbjudna läser...)

    SvaraRadera
  6. Tack för din kommentar. Jodå vi hade en rättså trevlig helgt trots att det är en väldigt kluven relation jag har till mina föräldrar, mer orkar jag inte gå in på om dem. Det som slår mig när man kommer till en mindre ort som V-ö då även jag bor i en storstad dock ej samma som du men det som slår mig är att det är så många riktigt unga föräldrar som drar barnvagnarna. Vet inte om det är så att just jag tänkter på det och därför ser dem så väl men det känns som om det finns fler äldre i storstan : )
    Det är intressant att läsa om dina tankar ang. gräns för ivf. Jag kände som du i början men nu när vi hållt på i flera år så känns det som om orken sinat och jag ser ett slut på försöken inom kort. Jag beundrar verkligen dem som orkar hålla på med försök efter försök men själv orkar jag inte och vad som händer sedan vågar jag inte tänka på. kram

    SvaraRadera
  7. å hon "följde" mej in här o läser kommentarer ja ger er som kommenterar hos mej...fan vilket liv det blev!

    SvaraRadera
  8. Icka: Hur kan det bli ett herrans liv på henne när det är hon som har börjat allt??? Fy, vilken jävla situation du har hamnat i och ingenstans kan du nu få lätta ditt hjärta utan att bli förföljd av denna svikare!! Vad förväntar hon sig egentligen? Hon kan få svika förtroende och "skvallra runt" och du får inte ha en åsikt om det?? Tala om att ha högre förväntningar på sin omgivning än på sig själv!! Jag tänker på dig och hoppas du snart slipper bli förföljd och att du på något sätt kan fortsätta att lätta ditt hjärta på din blogg eller en ny blogg!

    Många många kramar!!!

    SvaraRadera
  9. Hjärtats längtan: Jag hoppas verkligen att det är din och min tur och många många andras tur att lyckas snart! Vi ska fortsätta att kämpa en bra stund till!

    Wilda: Tack och jag hoppas att det blir ett stort starkt plus för er om några veckor!!

    Det gick jättebra att du svarde Icka här på min blogg, tyvärr verkar det som om hon inte ens var fredad här :(

    Lina: Vad roligt att det var så självklart för mig att du också skulle bo i Stockholm vilket det såklart inte är! :) Jag håller med om att man ser fler unga mammor i småstäderna än i storstäderna.

    Det är verkligen ett lidande att hålla på med alla dessa försök och gå igenom alla dessa misslyckandena, men för mig är det värre just nu att inte försöka än att misslyckas. Kanske någon gång i framtiden kommer jag till det läget där det är tvärtom. Jag önskar såå att det ska gå för er på nästa FET!!!

    Kram alla!

    SvaraRadera
  10. Dina ord är så kloka, tack.
    Kram

    SvaraRadera