söndag 17 april 2011

Demolition man

Det blev finfint väder och det blev premiärgrillning och det smakade toppen! Det blev även saker gjorda som jag inte hade räknat med, som att med yxa hugga ner ett på tomten stående 6 meter högt barrträd och som att spruta ner hela framsidan av huset och stengången med algdödande medel. Imorgon har medlet verkat i 24 timmar och då ska jag gå hårt åt både fasad och gång med en slitstark borste...snacka om att inte behöva gå till gymmet efter det.

Svärmor med man sladdade in för en tidig fika runt halv 11 igår. Då hade maken och jag knappt öppnat de blå eftersom vi inte slöt de blå förrän very late. Utemöblerna luftades i det finfina vårvädret och wienerbullar, chokladbollar och kladdkaka-kex tuggades och sköljdes ner med tre kaffe och en te. Från fika till trädgårdsöversyn och helt plötsligt står maken med yxan i högsta hugg och hamrar ner gren efter gren som om han vore värsta skogshuggaren. Det var många tankar som besökte min hjärna under den inledande fasen, men då redan flertalet grenar låg på marken och maken var beväpnad med vasst verktyg förstod jag att stå brevid med god min var den bästa reaktionen. Efter ett tag hade även jag dragits med i demoleringsmanin och jag fann mig själv springandes runt bland grannarna i området sökandes efter en stege för att på enklast sätt dela trädet i mindre bitar med början uppifrån.
Alla grannar visade sig vara bortresta och vi fick taga vad vi hava, dvs en tre-stegs-stege. Till vår hjälp hade vi även en lång förlängningssladd som vi slängde upp i trädet för att hjälpa maken att bända ner toppen medan han högg för kung och fosterland. Tvivel till trots lyckades vi väl med vårt uppdrag om än på ett ganska besynnerligt vis. Om någon granne mot förmodan ändå var hemma måste han/hon skrattat gott åt den fars som utspelades på vår framsida.

Hur mycket andra än må ha skrattat är vi själva omåttligt belåtna över vår bedrift och jag är mycket nöjd över makens intiativ. Tomten känns nu mycket större, fastän den fortfarande är väldigt liten, och det har blivit mycket ljusare. Hureka, nu kanske det, norrsidan till trots, ändå kan börja växa något där, förutom mossa :)

Solstolen har utnyttjats en liten sväng också, men jag hoppas att jag får användning av den än mer imorgon för jag har beställt sol och sol ska det bli!

Hoppas ni också har haft en effektiv och underbar helg!
KRAM

3 kommentarer:

  1. Haha det måste sett kul ut :0) Näh inget produktivt här inte, om man inte räknar att jag faktiskt tvättade mina fönster idag... Men det är inte mycket till bedrift, jag behöver knappt ens sträcka mig för att komma åt! Alla fönster klara - utvndigt!! - på mindre än fem minuter :D

    Hoppas du får din sol även imorgon!!
    kram

    SvaraRadera
  2. Hihi, härligt med en produktiv helg. Kan njuta flera dagar efter att man gjort fint hemma. Ha det gött!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag vill jag kan: Tvätta fönster räknas absolut som produktivt!! Skönt att det inte är panoramafönster då :)

    Anna: Ja, man njuter verkligen efter man har varit duktigt! :)

    KRAM

    SvaraRadera