tisdag 12 april 2011

Gunnel G

Jag har fått en kommentar från Gunnel G på inlägget Kokar av ilska som lyder:

"Du betalar bara hälften för ditt barn jämfört med vad andra föräldrar betalar för sina barn. Varför ska skattebetalarna betala extra för just ditt barn? Borde inte du stå för den merkostnaden själv?"

Nu är jag inte riktigt hundra på vad du menar Gunnel, men jag tror att du tror att jag är ensamstående som försöker skaffa barn, vilket jag inte är, jag är lyckligt gift med min man och vi försöker bli en familj med barn. Jag tänker nu trots allt försöka besvara din kommentar.

Jag antar att du med din kommentar vill få sagt att som ensamstående blir det bara en i hushållet som betalar skatt till staten till skillnad från par där båda betalar skatt. MEN det är faktiskt inte så svart eller vitt som du vill få det att framstå. Det finns otaliga variationer i det här med rättvisa, men vi börjar inom "barnsektorn".

Om jag är ensamstående och får ETT barn så betalar jag absolut mindre i skatt till den gemensamma potten för de kostnader barnen i vårt samhälle kostar jämfört med om ett par får ETT barn. Men vad händer om samma par får två barn? Betalar inte då paret lika stor del per barn i skatt som den som är ensamstående med ett barn? Och vad händer om de får ett eller två barn till? Betalar paret då inte mindre andel skatt än den ensamstående med ETT barn? Ska vi då göra en "Kina" här och begränsa antalet barn per hushåll, två barn för par och ett barn för ensamstående? Mest rättvist, eller? Ett annat förslag för att göra allt så rättvist som möjligt vad gäller antalet barn man skaffar är kanske att betala skatt efter det antal barn man får. Inga barn - ingen barnskatt, ett barn - 1 barnskatt, två barn - 2 barnskatt osv. Det systemet skulle ju vara den ultimata rättvisan, för det är ju inte rättvist att betala skatt till samhällets alla barn om man inte har barn själv, enligt ditt resonemang.

Sedan kan vi ta rättvisan ett steg vidare. Ska de som aldrig är sjuka betala för de som ofta är sjuka? Ska de som aldrig får cancer betala för cancervården? Ska de som drabbas av stroke betala för sin egen vård, för alla skattebetalare kommmer ju inte att utnyttja den vården? De som behöver hjälp av psykiatrin, ska de betala den ur egen ficka? Ska de som inte har bil betala för de vägar de aldrig åker på? Ska de som cyklar ändå betala för kollektivtrafiken? Ska de som inte har sina föräldar i livet ändå betala för åldringsvården? Ja, som ni förstår kan raden av rättvisefrågor bli hur lång som helst.

För mig, barnlös eller inte, är det lätt att svar på ovanstående frågor. Jag är gärna med och betalar för de som behöver, om det så är förlossningsvård (som jag sorgligt nog förmodligen aldrig kommer att få ta del av), mödravård (som jag sorgligt nog förmodligen aldrig kommer att få ta del av), förskoleplatser (som jag sorgligt nog förmodligen aldrig kommer att få ta del av), skolor (som jag sorgligt nog förmodligen aldrig kommer att få ta del av), cancervård eller strokevård (som jag förhoppningsvis inte behöver ta del av), psykiatrisk vård, motorvägar, kollektivtrafiken, åldringsvården och alla andra rättvisefrågor som jag inte har orkar lista ovan.

Jag vill leva i ett medmänskligt samhälle där man inte räknar rättvisa i kronor. Många människor går genom livet och drabbas av olycka efter olycka. Ska dessa stackare dessutom på egen hand behöva betala allt och därmed uppleva dubbel olycka?

Livet är långt ifrån rättvist, tell me about it, det vet jag, det vet du, det vet alla. Men varför är det bara rättvisan i kronor som räknas? Rättvisan i allt det andra då, gills inte det? Och vem har rätten att bestämma när det är rättvist?

Kram

16 kommentarer:

  1. Åh du är så bra så bra Charlotte. Jag vill typ länka till dig och ge dig massa kred. får jag? så himla rätt. jag tycker att det blir mer och mer sexigt/roligt/coolt att betala skatt ju mer jag fattar av samhället och dess nödvändiga funktioner. det är ju helt nödvändigt att betala skatt om vi inte ska bli ännu ett misslyckat USA .

    SvaraRadera
  2. Bra svar, respekt till dej <3
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så sant som det är sagt! Du är en klok kvinna!

    SvaraRadera
  4. Word, Charlotte. Word!!
    Kunde inte ha sagt det bättre själv.
    Och nu vet vi vem "Anonym" hos Jagvilljagkan är...

    Undrar jag, om inte denna Gunnel G bara är någon som vill sitta och jäklas? För så korkade och empatilösa kommentarer kan man bara inte haspla ur sig. Eller kan folk verkligen göra det?
    Suck.

    KRAM till dig Charlotte! Du är kanonbra!

    SvaraRadera
  5. Tja, det finns inget att tillägga till ditt inlägg - super helt enkelt!
    Tror att det inte går att förstå en del saker förrän man står där själv. Hade någon frågat mig för x antal år sedan om jag skulle kunna tänka mig att göra tex. ÄD skulle jag förmodligen svarat att NÄE, det skulle jag inte - för jag hade aldrig tänkt att jag skulle behöva göra det. Nu sitter jag här och måste kanske ha det som mitt enda alternativ att kunna få barn och då helt plötsligt ser jag det med andra ögon. Vi borde alltid tänka "om det vore jag..." och det gäller allt för vi är inte så olika som vi tycks tro ibland.
    Kram till dig Charlotte!

    SvaraRadera
  6. Heja dig! Har inte så mycket mer att tillägga faktiskt :0)

    SvaraRadera
  7. Helt underbart!! Bra svarat, som alltid!!

    Kram :)

    SvaraRadera
  8. Klokt svar och bra tankar!
    (Hoppas du ska få valuta på dina skattepengar på mödravården och förlossningen!! ;))
    KRAM!

    SvaraRadera
  9. Låt Gunnel ha sina inskränkta åsikter för sug själv hon kommer att tacka oss ofrivilligt barnlösa den dagen hon blir så sur och sjuk så hon måste läggas in för vård och vi betalar hennes hjälp!!!!!

    Vart är samhället på väg egentligen!???

    Kram på dig fining!

    SvaraRadera
  10. Har du förresten sett att vår kära Gunnel/Anonym inte har svarat på något av inläggen om henne/dem? De vågar väl inte...

    SvaraRadera
  11. Mycket märkligt resonerat av henne? Har hon missat hur vårt land och samhälle är uppbyggt? Stå på dig!

    SvaraRadera
  12. Jättesnällt om dig att kommentera på min blogg.

    Det du har skrivit är jättebra. Jag hoppas att du blir gravid.

    SvaraRadera
  13. Jag menade "jättesnällt av dig" Det blev lite fel där.

    SvaraRadera
  14. Kan bara hålla med det som tidigare skrivits, jättebra!!! Inte så smart den där Gunnel G.....

    Kramen!

    SvaraRadera
  15. Ett sådant bra svar till någon som uppenbarligen inte har koll på dig/din blogg eller på de svenska orättvisorna.

    SvaraRadera
  16. Tack alla för alla snälla kommentarer! Jag har världens bästa och smartaste bloggsystrar!!

    Kram!

    SvaraRadera