fredag 7 december 2012

Vaken igen

Så har jag vaknat ur min dvala.

Det gick bra idag. Jag var rätt nervös inför plocket för det var ju så länge sedan sist, runt två år. Under de två tidigare plocken har jag varit helt borta, inte känt någonting och inte kommit ihåg en endaste grej. Maken har fått återberättat allt när jag har vaknat upp. Det har även inneburit att jag har sakt en hel del knäppa saker som jag inte heller kommer ihåg... :)

Eftersom jag vet att ganska många har haft ont under själva plocket var jag nervös över att även jag skulle ha ont denna gång. Men som tur var blev det inte så. Jag fick inte alls lika mycket lugnande den här gången och jag kunde följa med vad som hände på skärmen. Jag kommer också ihåg allt som hände. Visst kände jag sticken, men det gjorde inte alls ont. Skönt!

De fick ut sex ägg som nu ska gosa ihop sig med makens spermier under helgen. På måndag är det insättning om det blir någon befruktning. Jag hoppas så hjärtat värker att det ska bli något av äggen som är av bra kvalitet!!!

Vi fick också veta att även två av de långtidsodlade äggen blev så pass bra så att de frystes ner. Det betyder att vi har fyra ägg i frysen varav två är blastocyster :) Vi har ju aldrig tidigare fått något till frysen, så det här känns som en tidig julklapp!! :) Är det någon av er där ute som är duktig på statistik? Är det större chans att det lyckas med en blastocyst?

Nu är jag lite trött igen. Ska väl sova ett par timmar till då i soffan:)

Kramar till er alla. Tusen tack för era tummar! Hoppas dock på att ni har möjlighet att hålla dem lite till :)

9 kommentarer:

  1. Hurra för en fantastisk fredag!
    Njut av lugnet nu i helgen, för på måndag händer det! ;)

    Trevlig helg!
    Varma kramar

    SvaraRadera
  2. Grattis till ett lyckat ÄP! Det låter verkligen lovande :) På Carlanderska är det 10 procent större chans att lyckas med ett långtidsodlat embryo men tänk inte så mycket på statistiken. Det här SKA gå bra, för det är er tur nu! Kram!!

    SvaraRadera
  3. Japp, blastisar ligger lite högre i % än 2-dagars! Håller tummarn över helgen, och hoppas som tusan att tomten kommer tidigt till er i år!

    SvaraRadera
  4. Men... det här är fantastiska nyheter! Fantastiska! Jag håller på dina små ägg allt jag orkar, det ska blir bra det här!
    Och jo, enligt min läkare (överläkare på ÄD-kliniken) har en blastocyst 50 % chans att bli ett barn (exakt så sa han). Tänker att det kanske inte är så märkligt, den har ju faktiskt överlevt flera celldelningar OCH det utanför kroppen.
    Men tjohoooo för dig! Jag längtar till måndag :)
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Men så spännande och otroligt roligt! Det är ni värda.

    kram

    SvaraRadera
  6. Jösses, vilken julbonus!
    Riktigt härlig läsning det här.
    Nu jäklars ska det gå vägen! Be läkarna kliiistra fast embryona sen. Hihi!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Grattis! Vilka härliga nyheter!
    Då vi gjorde vår FET nu i höst läste jag en hel del statistik och ett 5-dagars embryo har större graviditetsmöjligheter. Har för mig att jag läste något om att det ju är i det skedet som embryot kommer till livmodern i en "naturlig" befruktning. Ett 2-dagars embryo skulle ju egentligen vara kvar i äggledaren ännu.
    Så nu håller vi tummarna för att ni ska få den bästa tänkbara julklappen!

    SvaraRadera