lördag 15 december 2012

Ruvdag 5

Dagarna kommer och dagarna går, men tiden går ack så lågsamt. Brösten ömmer lite smått. Men inte så mycket. Vissa antydningar till mensliknande symptom imorse när jag vaknade, men kan lika väl ha varit den välfyllda blåsan. Ja, ja och symptomletandet fortsätter...

Jag har en fråga om progesteron. Jag tar vagitorier 3 gånger om dagen. Kan det vara skadligt om jag tar fler? Kan man överdosera eller är det bara bra att ta lite mer? Hur har ni andra gjort? Hur viktigt är det att ta dem i tid eller gör det inget om det blir några timmar hit eller dit?

Så det här med att tjuvtesta. När har ni börjat med det? Jag har inte gjort det än. Är alldeles för rädd för att bli besviken och jag vet att ruvdag 5 är i tidigaste laget. Just nu är jag ju i alla fall kanske gravid...

Idag ska jag sitta inne hela kvällen och bara titta ut på yrvädret som drar fram. Kanske blir det även lite tv-tittande senare.

Trevlig lördag på er!
Kram

17 kommentarer:

  1. Progesteron kan man inte överdosera (iaf om du bara dubblar typ, jag vet inte vad som händer om du tar en i halvtimmen dygnet runt :-D). Om det påverkar positivt att fler vette sjutton, experterna är ju lite oense om tillfört progesteron påverkar överhuvudtaget.

    Några timmar hit eller dit spelar inte så stor roll men det är ju bra att sprida ut dom över dygnet. Jag försökte hålla mig så stilla som möjligt efter att ha stoppat upp dom men på morgnarna var jag ju ändå tvungen att gå till jobbet och då kändes det som om allt åkte ut. Men det gick bra ändå. :-)

    Jag har tjuvtestat som tidigast på dag 9 och fick då ett plus med en 5-dagars blastocyst. Jag gick efter den här sajten som säger att hCG:t vanligtvis inte är mätbart före dag 9 med ett 5-dagars embryo: http://www.nyufertilitycenter.org/ivf/embryo_transfer

    Lycka till, jag håller tummarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Åsa för din kommentar! Bra, då vet jag att det är lugnt om jag tar lite extra :)

      Sidan du hänvisar till känner jag igen, jag tror att jag har kollat där vid tidigare försök. Jag hungrar efter information i sådana här tider! :)

      Kram och tack för tummarna!

      Radera
  2. Jag tjuvtestade på dag 9 med en 5-dagars blasto jag med. Progesteronet gör inget om du missar någon timme hit eller dit.

    Vet inte huruvida om fler per dag hjälper. Jag tog bara två per dygn vid mina första två försök.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag helt enkelt får hålla mig till tåls ett tag till innan jag testar. Jag kommer nog ta lite extra progesteron bara för att jag kan och hoppas på att min tro försätter berg dennna gång! :)

      Kram!

      Radera
  3. Progesteronet är gulkroppshormon. Det är det som embryot lever av i början av en graviditet och det är just därför man tillför det. Embryot tar bara det som behövs så du kan inte överdosera. Överflödet "används" inte. :o)
    Det är bra att försöka ta vaggisarna så jämt utspridda som möjligt under dagen men någon timme hit eller dit spelar absolut ingen roll.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att det inte går att överdosera, då trycker jag i mig lite extra för säkerhets skull :)

      Kramar!

      Radera
  4. Jag tjuvstartade dag 10 (om jag inte minns fel) med en 5 dagars blasto.
    Progesteronet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med då jag fick återföring i ostimulerad cykel.

    Njut av helgen nu!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog inget tjuvtestande för mig, är för feg för det :)

      Hoppas du också njuter av helgen!
      Kram!

      Radera
  5. Jag har alltid testat tidigt, varför vänta o dra ut den för bannade plågan lixom har jag resonerat. jag har räknat ÄP som ÄL och räknat 14 dagar framåt från det. Ett test som man tar då (har jag för mig) är 98% säkert, de flesta tester testar även 3 dagar tidigare än detta. Jag gillar inte ordet "tjuvtesta" egentligen av den enkla anlendingen att alla kliniker har olika TD. Vår hade 3 veckor efter ÄP vilket känns hur knasigt som helst.

    Testa när det känns bra för er och skit i vad kliniken säger tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår absolut hur du tänker, men jag tror helt enkelt inte att jag vågar. Vill kunna känna mig gravid så länge som möjligt antar jag :) Har ju aldrig varit mer gravid än nu... :)

      Oj, tre veckor känns länge. På Huddinge har de 16 dagar och det är ju rätt många dagar det med. Vi får väl se hur jag gör helt enkelt.

      Hoppas du mår toppen nu med ert lilla mirakel!! Grattis igen! :)

      Kram!

      Radera
  6. Jag har alltid tjuvtestat! :) Brukar få testdag 14 dagar efter FET/ ET. Denna gång ska jag testa den 23e December alltså dag 10 efter FET men tiden går ju sååå sakta! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid fått testdag 16 efter ET så jag ska testa den 26 december. Du ska alltså testa dagen innan julafton. Då hoppas vi verkligen på en riktigt härlig julklapp!!

      Kram!

      Radera
  7. Jag tar också Progesteron 3 gånger om dagen. Har tidigare varit lite slarvig att passa tiden exakt men efter att min läkare berättade att Progynon är långtidsverkande (jag glömde ta dem en gång men du tar väl inte ens dem nu när du gör IVF?) till skillnad från Progesteron så försöker jag ta dem ganska exakt (kl. 6, 14 och 22). Ställer klockan. Det är svårast att få till det på jobbet. Men om det diffar någon gång så kan du nog vara säker på att det inte kommer att avgöra. Jag skulle inte ta mer, tror inte på att självmedicinera.

    Jag har testat som tidigast ruvardag 8 (förra graviditeten) och det blev ett svagt streck: Men det såg jag inte förrän efteråt. Dag 9 såg jag. Den här gången testade jag först dag 11 och fick plus :D

    Du gör som du tycker blir bäst. Jag sitter här och bara önskar att det ska gå vägen den här gången.

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg: min var en tvådagars och dessutom bara två celler stor (två dog vid upptining) så det borde kunna gå att se runt dag 9 med en 4 cellig tvådagars :)

      Och usch vad jag vet hur det är, värsta tiden.

      Kram igen!

      Radera
    2. Tack fina Jeane Quidote! Jag får se när jag vågar testa...:s

      Det stämmer, jag tar bara progesteron inget annat. Och det är väl bäst att hålla sig till ordinationen! :)

      KRAM!

      Radera
  8. Jag testade RD 10 och fick ett plus redan då, men vet inte om det är olika från person till person. Har läst om de som testade minus på ex dag 10 och sedan plus på ex dag 16. Testa när det känns bra för dig, och jag håller såklart alla tummar och ropar hejarramsor <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Mickis för att du tänker på mig och håller tummarna! Det närmar sig sakta men säkert. Jag ha inte bestämt än när jag tester. Får helt enkelt se hur det känns.

      Kram!

      Radera