onsdag 19 oktober 2011

Dagen D


Hej alla!

Det har varit äggplock och maken har varit och lämnat sitt bidrag. När det var är en hemlis. Det var en väldigt konstig dag för mig. Dagen började med sorg i bröstet. Det är svårt att förklara för jag har ju väntat och sett fram emot denna dag så oerhört mycket, men samtidigt är det ju så att det här med egna biologiska/genetiska barn dök upp i skallen, de som aldrig kommer att bli. Blev så där illamående av tanken som jag blev precis i början när det här med ÄD blev ett faktum. Sedan kändes det jobbigt att maken skulle bli pappa tillsammans med en annan kvinna, då blev jag illamående igen.

Jag hade själv valt att inte följa med när han lämnade sina älskade simmare, jag menar det skulle ta fem minuter att lämna in det där bidraget och jag hade inget med det att göra. MEN det kändes konstigt att inte vara med, att maken var där själv. Det blev så påtagligt att jag var utesluten ur ekvationen. Det tog några timmar att bearbeta alla dessa känslor som bubblade upp till min yta.

Jag pratade med maken när han hade varit där och han berättade att allt hade gått bra, att vår donator skulle plockas vid 11.30 och att de skulle höra av sig vid 12 och berätta hur det hade gått och hur många ägg det blev. När klockan var 2 ringde jag maken eftersom jag inte hade hört något och det hade inte han heller. Blev nervös, men tvingade mig själv att ta det lugnt. När klockan var 4 och jag fortfarande inte hade hört något ringde jag, men kom bara fram till en telefonsvarare där jag talade in att jag ville att de skulle ringa så fort de kunde. Här började jag bli väldigt nervös! Hur kom det sig att de inte hade hört av sig när de lovade? Hade allt misslyckats? Hade donatorn inte fått ut ett enda ägg? Mörka moln flöt in i mitt sinne.

Vid halv fem ringde maken och berättar att de hört av sig. Han sa första att det hade blivit 19 ägg, men sedan blev han osäker och ändrade sig till 15. Jag blev helt tyst, i vilket fall som helst var det väldigt många så jag blev stum. Sedan kom jag på att äggen ska delas på två och frågade maken om det var så. Han svarar att det visste han inte.


Bara några minuter senare ringde den fina sköterskan som har haft hand om mig/oss den här resan. Hon berättade att det har plockats ut 16 ägg och att vi fick alla!! Jag hade ju räknat med att äggen skulle gå till två mottagare för det har de sagt till oss hela tiden. Om det skulle plockas ut 10 ägg eller fler så skulle de gå till två mottagare. Jag frågade sköterskan om det och hon sa att det här var ytterst ovanligt, men att det berodde på att det har varit lite speciellt runt mig. Det håller jag verkligen med om, jag är ett riktigt måndagsexemplar!

Dagen började i sorg, men slutade i lycka!

14 kommentarer:

  1. Vad roligt att höra att det gått så bra hitills! Nu hoppas vi att måna befruktas och att ni får fina embryo tillbaka!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad pirrigt! Och vad skönt att det slutade bra. Tumhåll för många fina embryon nu.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅh åhh vad glad jag blir. Nu håller jag ALLA TUMMAR OCH TÅR för att det går vägen. det är ju SKITBRA med så många ägg.

    SvaraRadera
  4. Följer dig med stor spänning och mina tummar hålls så de domnar ;)

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  5. Underbar läsning! Operation tumhållning är igång. :)

    Många kramar

    SvaraRadera
  6. Åh, vad roligt att det blev så många och att ni får behålla alla själva. Håller tummarna för att det blir många fina embryon till er.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Men å vad jag blir glad nu! Det här är ju bara fantastiskt! Du har en massa chanser och vet du, jag tror att gå bra inom en snar framtid :)
    Hejja, hejja, hejja! Hoppas vi får veta när du återfört :)

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Jag har ju inga egna erfarenheter av ÄD men det låter väldigt sunt att du har blandade känslor kring det. Jag tror att man kanske måste sörja det man inte fick för att på riktigt kunna glädjas åt det man får...
    Vad bra att dagen ändå slutade i lycka! Det är så spännande nu när vi inte vet exakt när återföringen kommer att ske. Tänk vilket kontrollbehov man kan ha som bloggläsare ;)
    Många kramar och lyckönskningar!
    hoppfull

    SvaraRadera
  9. Jag kan tänka mig att det är många olika känslor som kommer upp... Härligt att det blev så många ägg, jag håller tummarna för att det ska gå bra för er nu!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jösses vad spännande. Håller tummar och tår för dig! :-) Idag har jag fått papper och ska lämna blodprov. Känns så segt för det kommer ju va ett till blodprov om 6 månader innan det verkligen börjar hända saker. Jag vill ju nu! Åtålig som jag alltid varit...

    SvaraRadera
  11. Jäklar i min lilla låda, det var några stycken!! Håller nu alla tummar :o)

    Massa kramar!!!!

    SvaraRadera
  12. TACK, TACK, TACK till alla ni fina, underbara människor som finns här och stöttar, peppar, håller tummar och skickar tonvis med kramar! I love you! :)

    KRAM!

    SvaraRadera