måndag 17 oktober 2011

orolig för slemhinnan

Det råder ju inga tvivel om att jag har en osedvanligt bråkig slemhinna. Ni som här läst här innan vet ju hur det strulade i våras när vi testade mediciner inför vårt kommande ÄD. Jag fick testa tre olika mediciner innan slemhinnan beslutade sig för att vara kvar där inne istället för att komma ut i halvtid. Ni vet också att hade inte sista gången sett hyfsad ut så hade vår resa tagit slut redan där, innan vi ens fått chansen. Som tur var fungerade det ok med Gonal-f, det kom endas en uns blod, och vid mättillfället var slemhinnan 6-7 mm.

Nu har jag både sprejat och tagit Gonal-f ett tag. Jag har inte haft några jobbiga biverkningar på Synarelan den här gången heller, skönt. Däremot har jag då och då en väldig mensvärk av Gonal-fen. Det gör mig naturligtvis livrädd! Tänk om slemhinnan beslutar sig för att bråka nu när det är skarpt läge! Jag är livrädd för det!! Har faktiskt varit och mätt den och då var den någonstans mellan 6.5-7 mm. Det är redan det ganska lite om man jämför med andra där man läst att de har 13 mm efter medicinen är tagen. Det är nästan dubbelt så tjock som min. Spelar en tjock slemhinna stor roll för hur lätt ägget fastnar? Mina fasa är att jag ska börja blöda när vårt efterlängtade guldägg har tagit plats hos mig. Fy vad hemskt!!

Jag avskyr oro!!

KRAM!

7 kommentarer:

  1. Usch för alla de där tankarna! Vi hoppas på en samarbetande slemhinna, en som tjockar på sig de sista dagarna och som, då den får besök av lilla ägget, inser hur gärna den vill vara kvar - i nio månader :)
    Håller fortfarande tummarna!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag önskar jag visste. Hoppas att slemhinnor och annat sköter sig bra nu!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vid 3e återföringen var min slemhinna knappt 8 mm men det var godkänt. Självklart vill man att den ska tjocka till sig så mycket som möjligt men det är nog inte helt avhänget på det.
    Massa tumhåll!

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Usch och fy för oron! Har ingen aning om vad slemhinnorna skall ha för tjocklek, men om läkarna tyckte att det var ok med 6-7 mm så borde du ju vara på säkra sidan nu, eller hur?
    Oavsett håller jag mina tummar för er nu! Hoppas, hoppas, hoppas att det lyckas denna gång!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Förstår stressen. Jag har aldrig ens tänkt på såna där saker som hur tjock slemhinnan är eller att man ens kan mäta den. Däremot har jag varit med om ett missfall. Jag blödde vid flera tillfällen innan men intalade mig att allt va helt bra. Sen gjordes ett ultraljud och läkaren sa att det inte fanns nått foster. Blev liksom helt tom. Vadå inget foster? Jag är ju gravid i vecka 18 tänkte jag, men nej den bebisen hade dött långt innan. Började grina utan att ens veta varför och fick tid för skrapning. Innan skrapningen gjorde kroppen jobbet själv. Började blöda dagen innan, det va som att så länge jag trodde jag va gravid kunde inte kroppen släppa ifrån sig det som fanns kvar inne i mig. Men efter denna misslyckade graviditet har allt gått bra. Två överraskningsgraviditeter och två flickor har jag nu. 18 månader mellan dem bara. Kan lova att man har fullt upp! Så håller tummarna för dig. Få se om jag nu kan kommentera som Saskia1919 eller om det ska krångla som vanligt...

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna för att det ska gå toppen-bra!!

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag grattar dit till det embryo som förhoppningsvis växer inne hos dig. Tänkte att jag skall berätta lite om min slemhinna som också kan strula lite för mig. Den har varit 9 mm en gång. Det var det första IVF-försöket (Maj-08). De övriga färska försöken (3 st) så har slemhinnan varit mellan 7-8 mm. På alla mina frysförsök har slemhinnan varit max 7. 2 av mina frysförsök har avbrytits för att slemhinnan aldrig blev tillräckligt tjock. Jag har fått höra att slemhinnan har viss betydelse. I en behandlad cykel skall den vara minst 7-8 mm, men i en naturlig cykel så skall det räcka med 6-7 mm. Men eftersom jag inte blir gravid och de inte hittar något fel på varken mig eller min man, samt att embryosen är perfekta så tror jag någonstans att slemhinnan är min största fiende.

    Nu hoppas jag inte att mina tankar kring slemhinnan spökar till sig i din hjärna (fastän jag tror att de gör det). Men jag tänkte att om jag skriver det som jag vet så blir du åtminstonde berikad med det jag vet om slemhinnan.

    Håller tummarna för det fina som flyttat in hos dig. Kram Kix

    SvaraRadera