onsdag 19 januari 2011

Att värpa en annan hönas ägg, del 2

Äggdonation...äggdonation...aldrig få se hur en minicharlotte skulle se ut, skulle vara, skulle växa upp och bli som egen person. Bara att tänka tanken fick mig att må fysiskt illa till en början. Jag kunde bara tänka tanken några enstaka sekunder innan den blev mig övermäktigt och jag slog bort den. Eftersom läkaren hade skickat med oss det som uppgift så var det ju ett måste att tänka igenom det. Jag var tvungen att brottas med tanken då och då och komma fram till om det var en möjlig väg att vandra.

Min man hade inga problem med att fatta "sitt" beslut. För honom var det helt sjävklart att vi skulle gå vidare med ÄD, om det var det enda alternativet för oss. För mig var det inte lika lätt. Å andra sidan tror jag att det förmodligen hade varit ombytta roller om det var spermiedonation vi skulle ta ställning till. Min man kommer ju trots allt att få se hur hans "avkomma" kommer att se ut, dock inte i kombination med mina gener. Jag vet att han tycker om den här situationen, som vi har hamnat i, lika lite som jag, jag vet att hans näst högsta önskan är att andra hälften skulle vara jag, jag vet att hans högsta önskan är att få ett barn. Det är min högsta önskan också.

Förmodligen spelar det noll roll vems gener barnet har när man har burit det i nio månader (där ens egna kroppsvätskor hjälpt till att få det lilla livet att växa ), sedan fött fram det till jordelivet och får hålla den varma kroppen i sina egna armar. Formodligen spelar det noll roll vems gener barnet har när det tar sitt första steg, säger sitt första ord och senare börjar skolan. Eller??

4 kommentarer:

  1. Förmodligen inte. Dessutom bestämmer miljön hur DNA't aktiveras så på sätt kommer barnet att visa hur en kombination av dig, honom och donatorn kan se ut. Det blir inte som en bild av hur ett barn skulle sett ut om det varit ett barn som var deras gemensamma, just detta barn kan inte bli utan dig.

    Men visst är det svårt att vänja sig, att komma vidare. Svårt att ge upp det genetiska barnet. Jag önskar er lycka till i funderingarna.

    SvaraRadera
  2. Tack för en mycket tankvärd kommentar! Vad skönt att få ny input i dessa svåra tankebanor. Dina ord kommer jag bära med mig!

    SvaraRadera
  3. Förmodligen har du hundra rätt och du får ut det så bra. Vi har också tankar på ÄD som en utväg och vi har en donator (med största sannolikhet). Därför är det väldigt intressant med det här ämnet tycker jag (även om vi ligger lite lågt med det just nu - måste liksom tro på det IVF vi just gör).
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det klart att du inte ska tänka på ÄD nu när du är mitt inne i ditt IVF! Vi hoppas att det lyckas så att du inte ens behöver tänka på det!

    Kram!

    SvaraRadera