torsdag 9 juni 2011

Desperat och dum?

Desperat är bara fönamnet på mig i den här barnlöshetsoppan. Det är inte roligt att vara desperat och om jag fick välja skulle jag inte vara desperat alls. Jag skulle inte vara barnlös heller. Att vara ofrivilligt barnlös är galet jobbig och driver de mest förnuftiga personer till galenskap, som mig :)

I livet innan den ofrivilliga barnlösheten, då jag bara var barnlös behandlade jag min kropp som ett tempel. Jag har alltid varit restriktiv mot läkemedel och inte tagit huvudvärkstabletter i onödan. Tills jag började med IVF. Nu tvekar jag inte en sekund att sticka kanylen i hullet och formligen spruta kroppen proppfull av olika läkemedel. Menscykeln har förändrats sedan jag började och möjligen många andra saker också som inte för mig är synliga. Men får det mig att tveka eller att tänka en andra gång innan jag åter igen ger kroppen en skyhög dos av konstgjort hormon? Nope, nej så klart inte. För vad gör man inte för sina kärt önskade barn. Hormondoserna höjs och höjs och höjs, men aldrig någonsin har jag tvekat.

Så till galenskapen. Nu ska jag berätta hur desperat jag är och så får nu döma min dumhet.

Som den planerande och organiserade tjej jag är har jag alltid hämtat ut min medicin från apoteket så fort det är möjligt. Jag har hämtat ut allt direkt för att inte hamna i jobbiga situationer där jag riskerar att bli utan. Det betyder också att jag har hämtat ut mer medicin än det senare har visats sig att jag behöver. Efter några IVF-er betyder det att jag har en hel del medicin hemma som än inte har använts. Som Gonal-F. Jag har Gonla-F hemma och jag har under en period funderat på att använda den utan ordination från läkare.

Förra månaden använde jag ju Gonal-F som sista utväg för att få slemhinnan att växa inför ÄD. På dag 9 när jag hade tagit sprutor i 8 dagar var jag på ultraljud och fick där se att slemhinnan hade växt plus att jag hade två fina ägg som läkaren sa skulle släppa runt dag 11-12. Den gången blev det dock ingen strike, som vanligt.

Så vad tror ni Charlotte gör den här månaden? Yes, right hon kopierar allt och gör om det denna månad också, utan läkares vetskap. Samma dos, samma antal dagar och hoppas, hoppas, hoppas att det kanske ska göra skillnad. Att få gå från ofrivilligt barnlös till gravid.

Desperat och dum? What do you say, girls?

17 kommentarer:

  1. Fullt normalt i den här barnlöshetssoppan, enligt mig. Jag vet mååånga som gjort liknande saker. Jag har ingen aning om det är dumt eller inte. Förmodligen inte. :o) För jag vet hur smart du är.

    Kraaaaam!

    SvaraRadera
  2. Desperat eller smart, skulle jag vilja säga ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Förstår ju att man blir lite "tokig" ;-)
    men så länge du och din man känner att det känns ok att göra så är det väl bra!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Det där har jag också funderat på... d.v.s. att använda sprutan/sprutorna i kylskåpet som en extra skjuts. Vet inte om jag törs, har också alltid varit försiktig med läkemedel men jag kan nog också kalla mig desperat vid det här laget.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Tanken har ju slagit mig oxå kan jag säga...men har inte vågat..än iallafall!
    Jag hoppas dock att det fungerar för dig så jag ska hålla mina tummar lite extra hårt för dig!

    SvaraRadera
  6. Jag hade tänkt göra så i sommar så jag förstår hur du tänker. Jag vågade dock inte för jag har ju haft upp mot 40 äggblåsor så det kunde ha blivit många bebisar. Gör vad som känns rätt för dig vännen! KRAM!

    SvaraRadera
  7. Hahaha jag dör så sjukt roligt=) Själv har jag tre ton med Menopur som ligger=) Ändå vill jag nu hämta ut de nya som ligger på apoteket eftersom de ska vara nya flaskor som ska lättare att dosera... det vill jag ju liksom=)

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Det skulle ja me gjort, helt klart. Man kommer igenstans om man inte är driven =)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag förstår precis hur du tänker för jag har också tänkt tanken men aldrig vågat. Det är ju klart att det lockar när man har tillgång till läkemedel. Men om det är desperat eller dumt vet jag inte, gör det som känns bäst.
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hahahaha! Inte sjuk bara normal! Det är sådana vi är/blir!!! Jag lagrade min medicin tills den gick ut... Tänkte för mig själv att det inte var någon större idé eftersom det inte är mig det är fel på (säger de). Men tänkte kanske spara en krona i denna penga-soppa (vilket det också är) //dufattasmignu (mammas dator är knäpp, jag kan bara skicka anonyma kommentarer härifrån)

    SvaraRadera
  11. IVF-normal skulle jag säga! Hade jag inte mött alla underbara IVF-systrar på bloggarna så hade jag förlorat förståndet för länge sedan.

    Sprutor, Nej tack inte jag. Hepp, vem pressar in nål efter nål i magen nu då? Pillertrillare, nej tack inte jag. Hepp, vem knaprar mer piller än en beroende? Jo jag.

    Alla känslor, tankar och "skumma" tankar som rasar runt i skallen TACK GODE GUD för alla förstående medIVF-systrar jag fått!

    Kram NInna

    SvaraRadera
  12. Jag måste erkänna att tanken har slagit mig... förra behandlingen, den misslyckades för en vecka sen, så funderade jag på att ta en högre dos än jag blivit ordinerad för att jag läst någonstans att man kunde ha bättre gradviditetschanser om man blev överstimulerad.. Detta till trots att jag också läst att man kan bli allvarligt sjuk om man blir överstimulerad. Så ja, du är nog så normal som vi IVF:are är. Men jag tror nog att man ska vara försiktig, fast det känner du själv.

    Kram J

    http://attfakallasigmamma.bloggplatsen.se/

    SvaraRadera
  13. Ja jag förstår också desperationen, men har bara en liten fundering. Det här med att gonalF är ju bara något som gör att man får fler äggblåsor, den sätter ju inte igång ägglossningen, det gör ju Ovitrellen eller liknande väl? Hur får du igång det då? För jag tänker att det kanske inte är så bra att experimentera med äggen heller, den sista sprutan gör ju att de mognar helt väl, och i alla fall jag får alltid bara en sådan spruta. Fast du kanske har fler?

    Jag vill inte vara glädjedödaren eller så, men bara att du är försiktig och så. Kram

    SvaraRadera
  14. Jag har oxå tänkt tanken, tyvärr så är min klinik lite mera restrektiv vad gäller gonal-f. Har verkligen fått redogöra för hur många sprutor jag använt. Men jag har några kvar som jag ev tänker använda om inte fet lyckas.Har man hållt på länge med ivf skiten så blir man nästan ivf läkarutbildad själv : )
    Svar miss baglady:jag har alltid använt gonal-f , men sen inte fått någon mognadspruta utan endast ägglossningsspruta och det endast för att de ska kunna pricka in äggutaget. Äggblåsorna mognar och lossnar oavsett men kan vara svårt att veta exakt så man får ha mkt samvaro så att säga och hoppas på det bästa : )

    SvaraRadera
  15. Förresten glömde säga att om du behöver ägglossnings ampullerna så kan du få ett paket av mig för jag har tre paket i kylen. kramar

    SvaraRadera
  16. Eftersom du gjort samma sak efter läkares inrådan förut, så är det väl inte så dumt. Får du nu ett eller två ägg som lossar och ni prickar in det, så är det ju perfekt!
    You go girl!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej tjejer och tack för alla era kommentarer!

    Lina: Om du inte har något emot att bli av med ett paket ägglossningsamuller, tar jag gärna emot det!! Tack!!

    Kram!

    SvaraRadera