måndag 29 augusti 2011

Nybörjare igen

En del av ångesten igår var nog jobbångest. Sedan jag kom tillbaka till jobbet efter sommaren har jag fått nya uppgifter och jag känner mig inte bekväm med dem än. Det jag jobbade med innan har jag gjort i många år. Jag visste vad jag skulle göra, hur och när. Jag hade jobbat med människorna runt omkring mig. Nu jobbar jag med nya saker, med nya människor. Jag känner mig som en nybörjare som inte vet någonting. Med tanke på att jag har stort kontrollbehov och ganska höga krav på mig själv gör det att jag inte riktigt trivs med min nya situation. Dessutom tycker jag inte att jobbet är så roligt så här långt. Jag trivs med människorna, men är rädd för att de, utan att säga något till mig, tycker att jag inte passar för jobbet. Vill inte fråga dem vad de tycker heller, för det får mig att framstå som osäker. Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Får väl bita i det sura äpple, stå ut och hoppas på att det blir bättre. Jobbigt bara att behöva ha jobbångest varje kväll när jag tänker på hur morgondagen ska bli...

Gnäll, gnäll, gnäll...jag vet!

Kram

5 kommentarer:

  1. Jobbångest är verkligen inte kul. Hoppas det känns bättre snart.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det blir bättre så småningom. Det kanske tar lite tid att komma in i alla rutiner?
    Du ska förstås skriva precis vad du vill här, det är vårt bloggarprivilegium!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Näe! nu har du allt fel! Jag tror att dina kollegor tycker att det är spännande med någon ny och att du är uppskattad (för du är så najs).
    "Utvärderad" blir man alltid men det är bara att vara sig själv och fråga massor (för det är i början det är ok att fråga hur mycket knas som helst) och sen tuta och köra.
    Ha inte ångest. Det är bara kontrollbehovet som vill göra sig påmint. Putta det åt sidan några veckor så ordnar det sig och allt blir roligare.

    (Jag vet, sååå lätt sagt... ;o) )

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas jobbångesten går över snart. De nya du jobbar med tycker säkert att du passar till det du gör! Jag håller med Wilda Mathilda. Försök glöm vad folk kan tycka och tänka. Fråga en massa och absorbera allt alla andra kan och du lär dig!

    kram

    SvaraRadera
  5. Gnäll på du bara, vi orkar nog lyssna:)
    Förstår det där med att vilja ha kontrollen, särskilt i jobbsituationen då man vill vara professionell och visa sig från sin bästa sida. Då är det inte kul att känna sig osäker.
    Kramar!

    SvaraRadera