söndag 21 augusti 2011

Äggdonatorer, läs gäna bloggar, men helst inte min!

Hej alla! Jag har råkat ut för en sak som jag inte trodde var möjlig. Förvisso förstår jag nu i efterhand att jag kanske skulle ha tänkt tanken, men det har jag inte gjort, förrän nu. Och för att jag inte gjorde det har det nu blivit så att jag med mitt egna skrivna ord förmodligen såg till att vi blev av med äggdonatorn i september.

ÄD-karusellen i Sverige är inte så utbredd. Det är inte så många som får möjlighet att bli mottagare och det finns inte så många donatorer. Jag har i flera år läst bloggar om IVF innan jag själv började skriva, för man är ju intresserad av att läsa hur det går för andra och vilka känslor och tankar andra har i samma situation. Precis som jag nu har läst mer om ÄD och donatorer inför det som nu ligger framför oss. Och det gör ju donatorer också, läser om oss som ska ta emot...

Jag är inte hundra procent säker, bara ganska säker, på att donatorn vi skulle haft i september drog sig ur för att hon hade läst min blogg och lagt ihop ett och annat. När detta uppdagdes för mig blev jag helt ställd och förtvivlad. Tack vare min egen blogg hade jag försatt oss i väntan.

Jag har varit lite under isen sedan dess och tänkt fram och tillbaka om bloggens varande eller icke varande. Helt ärligt kan jag säga och blogglusten har pyst ur mig. Det var ju meningen att jag skulle skriva fritt här, men det kan jag ju inte göra nu när jag vet att donatorer läser. Jag vill absolut inte råka ut för samma sak igen! Om/när jag får en ny donator kommer jag inte våga skriva om det och inte efter heller eftersom en eventuell donator skulle kunna koppla ihop tidpunkt med sig själv och mig då med.

Jag vet att jag skulle kunna lösenordsskydda bloggen, men jag vill inte det. Min önskan är att de som är donatorer inte läser här! Snälla, snälla är du donator läs gärna någon annans blogg!

Nu vet ni i alla fall vad som hänt i mitt liv.
KRAM!!

17 kommentarer:

  1. Oj!! Hade inte en tanke på att något sådant kunde hända. Hoppas verkligen du fortsätter blogga!!

    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Nej, men vad tråkigt! Hoppas inte att väntan blir för länge till!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Jag måste bara få fråga dig. I spalten till vänster står det att kö tiden är minimum 1,5 år. Och i januari blev ni godkända, och har redan fått donator och skulle gjort en ÄD i september? Hur går det till? Jag blir förvirrad. För det är "bara" 9 månader.

    Äggmadame

    SvaraRadera
  4. Men oj, det är ju inget man förväntar sig direkt... Jag hoppas också att du fortsätter blogga.
    KRAM!

    SvaraRadera
  5. Men... jag förstår inte. Varför skulle hon ändra sig pga. att hon läst din blogg? Vad skulle hon tycka var fel? Vore jag donator så skulle jag inte känna att det var jobbigt på något sätt att donera till dig genom att ha läst här. Du är dessutom anonym så hur i hela fridens namn, måste jag fråga mig, kan man lista ut vem du är? Minns inte just nu om du skrivit vilket sjukhus du gått till (kan vara bra att som jag vara anonym med även det), men det är verkligen inte bara du som tar emot ägg och SÅ få är de väl ändå inte, donatorerna.

    Fattar noll faktiskt!

    Önskar så att de snart hittar en bra en till dig!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Charlotte: Så märkligt, jag kan tänka mig att det känns väldigt tungt just nu. Jag blir nyfiken på hur du fick veta, men det vill du kanske inte skriva om här.

    Jag hoppas att du fortsätter skriva i din blogg, även om jag förstår att du känner dig begränsad nu. Jag finns på FL under samma nick om du vill höra av dig, det vore roligt!

    Stora kramar!

    SvaraRadera
  7. Men shit att det är möjligt. Eller ja, det är klart att det är möjligt men samtidgt så otroligt. Fy så tråkigt, förstår att du blir mer restrektiv i dina inlägg. Det är inte konstigt att jag börjar undra om vi tappade vår gumma tillbaka den biologiska mamman av den anledningen att hon hittat min blogg och slagit ihop ett och ett... fy hemska tanke även det.

    Nä, du gör helt rätt och gör dig själv mer anonym så att blivande äggdonator inte hittar dig (om det nu skulle bli en negativ effekt av det)... Tråkigt iaf. Kram Kix

    SvaraRadera
  8. Problemet är att ÄD inte är riktigt så stort att man inte genom att veta sjukhus och ungefärlig tidpunkt kan koppla ihop... och det är en situation som givetvis inte alls är så himla rolig för vare sig donator eller mottagare - poängen är ju att man inte ska känna varandra. Gör man det måste man backa, även om det inte är för att man tycker illa om det någon skriver (det skulle väl ingen göra för att ha läst här?)

    Det är tyvärr rätt lätt gjort att inse vem som är vem och man kanske inte vill det ens i framtiden (att en donator ramlar över en gammal blogg och fattar att det nog var min donation det där) så det är nog en poäng att försöka minimera uppgifterna lite. Alltså inte veta exakt tidpunkt ELLER ta bort vilket sjukhus (kan vara bra att tänka på på tex FL också - för donatorn vet ju alla gånger vilken dag de plockats tex - och kan själv skriva det i tråden för äggdonatorer...)

    Hur man hanterar bloggandet och riskerna vete katten, men jag kan tycka att sjukhusen också borde ta in det i sina diskussioner. Jag kan bli lite mörkrädd när jag ser att en äggdonator skrivit om sitt äggplock på ett visst sjukhus en viss dag och själv inser att det finns en stor risk att mottagaren/arna också är där... /FC

    SvaraRadera
  9. Jag tycker verkligen att det är tråkigt det som hänt. Så förbaskat, förbaskat tråkigt. Du har mitt fulla stöd för deppandet. Hoppas att ni får en ny donator snart, snart, snart, NU! Typ.

    Sjukhusen REKOMMENDERAR att man inte ska känna donatorn, det är inget som är ett måste. Och i ärlighetens namn så tycker jag inte att man känner en person bara genom att läsa en blogg.
    Men visst ska det kännas rätt för donatorn också. Självklart!
    Jag håller med FC, det vore jättebra om sjukhusen även kunde ta upp sånt här så att donatorn ytterligare förstår vidden av att donera. Men ansvaret ligger till syvende och sist hos donatorn. Att donera är ingen lek eller något man gör för att vara "bussig". Det medför någonstans ett visst medmänskligt ansvar.
    För den som tar emot ägg handlar det om de facto om livet. Livet som ska levas. Det är enormt stort för mottagarna att få en donator.
    Att acceptera sin situation och förstå att det enda som kan hjälpa är en annans kvinnas ägg, är ingen lätt process och ingen självklarhet. Det kan tvärtom vara väldigt jobbigt och många väljer att adoptera istället just för att det är svårt att acceptera att ta emot ägg från någon annan.
    När man väl nått det stadiet så är det ett slag i ansiktet om donatorn drar sig ur. Det kan utvecklas till en depression hos mottagaren och det är absolut ingen lätt situation att handskas med.
    Vad vill jag säga med det? Jo, jag hoppas innerligt att donatorer förstår hur stort vi mottagare värderar deras insats. För oss förändras vårt liv. Vår livskvalitet. En donator är bokstavligen en räddare i nöden.
    Jag hoppas alltså att donatorer även hjälper till genom att välja ut de bloggar de läser med omsorg. Donerar man i Umeå så är det kanske bättre att följa en mottagarblogg vid Huddinge och vice versa om man nu vill veta hur en mottagare resonerar och tänker. Och speciellt om man som donator tycker att man känner personen i fråga efter att ha läst en blogg och gärna vill undvika en sådan situation som nu har uppstått.
    I mitt fall har det motsatta hänt. Min blogg har medfört att folk vill hjälpa till och VILL donera till mig. Så en blogg om äggdonation kan nog vara på både gott och ont.
    Men det är bara min personliga åsikt.

    Personligen skulle jag efter att ha läst din blogg, Charlotte, bli otroligt stolt om jag fick donera till dig. Du har sunda värderingar, är klok, har ett hjärta av guld och lever sunt. Jag skulle KASTA mina ägg efter dig om jag kunde. Ett blivande barn kan inte få en bättre mamma och som donator skulle jag bli glad att få hjälpa någon som du!

    Många, många kramar

    SvaraRadera
  10. Så trist om det skulle vara så. Jag är inte så insatt i ÄD men även om allt helst ska vara anonymt så vet väl inte äd vem du är genom bloggen? Sen vet jag själv att det kan vara lite "farligt" att skriva ut namn på läkare och sjukhuset. Jag själv har försökt undvika det men jag har ju följt andras åsiker om vissa läkare och det kan var dumt om man själv har en helt annan åsikt. Det är ju bra att dela med sig av erfarenheter men kan ge trista konsekvenser om läkaren googlar sitt namn o hamnar på en blogg där det står utförligt vad man tycker.Hoppas att allt löser sig utan allt för lång väntan.kram

    SvaraRadera
  11. Har funderat lite varför det har varit så tyst i din blogg den senaste tiden, men nu förstår jag ju givetvis. Håller med de andra kommentatorerna om att den Charlotte man lär känna via bloggen är en så fin kvinna att jag inte kan förstå att det skulle påverka en donator att dra sig ur. Å andra sidan vet man ju inte hur donatorn i så fall har resonerat. Kanske hon helt enkelt inte alls vill veta något av vad som händer med hennes ägg..? Ingen aning. Men hur som helst hoppas jag att allt löser sig för er i slutändan.
    Många kramar,
    Veronica

    SvaraRadera
  12. Jag har också funderat på vad du haft i tankarna den sista tiden... Men jag förstår precis ditt dilemma.
    Åh vilken ångest.
    Jag fattar också att de läser bloggar, men om det känns "för tätt inpå livet" får man väl sluta...
    Jag tycker också att du framställt dig som sund och bra. Så jag ser inte heller någon anledning till varför en donator skulle dra sig ur...

    Fast vi i den barnlösas situation tänker säkert inte likadant...

    Jag hoppas att ni snart hittar en ny donator som antingen läser bloggen och tycker att det är Ok eller aldrig hittar hit!

    KRAM

    SvaraRadera
  13. Men?! brukar läsa runt i olika bloggar och förstår ej varför du som anonym blir utan din donator. Jag har själv en blogg där jag bloggat mycket om min nu mer avlidne dotters sjukdomstid, och öppet. Jag har bloggat om sjukhuset och om allt möjligt, och jag vet att även sjukhuspersonal kommit åt bloggen men aldrig att någon skulle försatt oss i pisset för min bloggs skull, aldrig, den har t.om varit med i Årets blogg 2010 i Finland. Däremot har jag varit noga med att inte lämna ut vilka namn som helst på vårdpersonalen. :-) Önskar er all lycka till och hoppas att ni finner en donator som passar er.

    SvaraRadera
  14. Anna: Inte jag heller! Även om jag fortsätter bloggar kommer jag framöver att vara mycket mer försiktig med vad jag skriver!

    Äggmadame: Jag har nog tyvärr varit otydlig i vänsterspalten. När vårt andra IVF misslyckades blev vi ställda i kön till ÄD direkt och hade alltså redan stått i kö ett år när vi fick komma till de inledande samtalen i januari i år.

    Elle: Så här i efterhand borde jag väl ha tänkt efter lite och inte varit så tydlig med när och var...men det är alltid lätt att vara efterklok.

    Jeane Ouidote: Jag kanske inte har varit tillräckligt anonym eftersom mitt riktiga namn finns med och jag har ju även lagt ut bilder även om man inte kan se oss ordentligt på dem. Tyvärr har jag även skrivit ut var vi gör våra behandlingar och det var kanske inte så smart.

    Nelle: Jag fortsätter förmodligen att blogga även om jag kommer vara mer "luddig" och inte skriva detaljer. Jag har aldrig varit medlem på FL, kanske hittar jag dit en dag :)

    Kix: Ja, jag kommer inte att vara lika öppen i fortsättningen om våra behandlingar, det har jag lärt mig nu att inte vara!

    Hoppas verkligen inte att det är anledningen till att ni inte har er gumma kvar!!

    FC: Jag inser så här i efterhand att jag varit alldeles för tydlig med när och vilket sjukhus. Tänkte inte alls på det innan, men från och med nu ska jag absolut tänka mig för!

    Wilda: Tack, vad gullig du är!!

    Jag håller med dig i allt det du skriver om donatorer och mottagare. Men som jag har skrivit ovan förstår jag nu att jag varit för öppen med sjukhus och datum och får kanske därför "skylla mig själv". Jag hoppas ändå på något sätt att det "var menat" och att den rätta donatorn kommer till oss snart! :)

    Lina: Jag har väl tyvärr inte varit så anonym som jag borde vara. Jag har ju både namn, några foton, sjukhus och datum när det skulle ske på bloggen. Tänkte bara inte när jag skrev att det skulle spela någon roll. Det finns ju många som har bloggar som skriver helt öppet...,men nu vet jag bättre!

    Gick tillbaka i bloggen när jag såg din kommentar om att skriva läkares namn på bloggen och insåg att jag hade gjort det på ett ställe. INTE bra, vet inte vad jag tänkte på då!! Vad bra att du gjorde mig medveten om det!! Namnet är nu utbytt i det aktuella inlägget. Om du har sett i något annat inlägg att jag skrivit ut namn, säg gärna till!!

    Veronica: Egentligen kan man inte klandra donatorn. Hon måste ju göra det som känns bäst för henne och hon kanske inte ville veta något, precis som du skriver. Tack för dina gulliga ord! Jag hoppas och tror att det kommer att ordna sig!

    Du fattas mig: Tack snälla du! Jag hoppas och tror att det på något sätt var menat och att den rätta kommer till oss när hon ska :)

    Anna-ängelns mamma: Vad skönt att höra att du kunde skriva fritt och grattis till nomineringen :)

    Fick en kommentar här ovan också om att namnge vårdpersonal och insåg när jag gick tillbaka i bloggen att jag hade gjort det. Det känns inte bra och namnet är nu borttaget. Om du eller någon annan ser andra namn, förutom mitt eget, säg gärna till!!

    KRAM till alla er som kommenterat!!!

    SvaraRadera
  15. Jag håller med alla men jag blir i alla fall fundersam. Varför skulle man inte vilja donera ägg till dig om man läser din blogg? Du är fantastiskt varm, öppen och skriver fantastiskt bra. Det är ju snarare tvärtom, vi skulle BARA vilja ge dig ägg. Ingen annan. Minsann,

    Så har du verkligen rätt i dina tankar? Är det inte bara en slump?

    Kramar!

    SvaraRadera
  16. Jag håller med de andra, tror inte det finns _någon_ som inte skulle vilja ge dig ägg efter att ha läst här. Du framstår som en ytterst varm, givmild och tänkande människa.

    Vet du, jag tror inte alls att det handlar om att ÄD inte kan ge till DIG. Utan snarare att något hänt henne som gör att hon inte kan GE. Tusen saker kan hända, t.ex kan det vara så att hon själv blivit gravid? Sjukdom/dödsfall i familjen som gör att en hormonbehandling är olägligt?

    Stort lycka till, vi är många som hoppas och håller tummarna för dig! <3

    SvaraRadera
  17. Tack AnnaCecilia och anonym för så snälla kommentarer om mig och min blogg!

    Stor kram!!

    SvaraRadera