fredag 15 juli 2011

Sedan de negativa

Tack för era fina och positiva kommentarer till förra inlägget. Inser dock nu att jag nog var lite otydlig i min antydan att negativa besked var i antågande. Men som sagt säg det goda som vara för evigt, här kommer vändningen:

Ungefär i samma veva som jag fick de positiva beskedet från Hudding dök tant röd upp och gjorde badandet lite mer komplicerat, men det var beräknat. Sedan snabbspolar vi bandet fram till min visit hos moder och fader, ganska exakt 14 dagar senare, då hon kommer igen, tant röd alltså. Hon behagar komma mitt i cykeln utan tillstymmelse till provförsök med olika mediciner eller annan egen medicinering. Det har aldrig hänt förr. Jag blir så klart lite konfunderad, men framför allt orolig att detta betyder att jag ska börja spreja. Är i Växjö och all medicin är uthämtad och ligger i kylskåpet i Stockholm. Ringer Huddinge men får bara tag i telefonsvararen där jag lämnar meddelande om min angelägenhet.

Dagen efter, när jag sitter i bilen tillsammans med pappa på väg ut till min halvdementa farmor, ringer mobilen och det är såklart samtalet jag väntat på. Känner mig lätt obekväm med att hålla detta samtal med papsen bredvid, men vad ska man göra... Jag svarar och hon börjar med att säga att hon vet vad jag har ringt och sökt dem för, men hon vill börja med att prata om något annat.

"Jag kommer tyvärr med dåliga nyheter, Charlotte. Både jag och X har dragit oss för att behöva meddela dig detta, men tyvärr måste jag meddela att den donator som var matchad med dig inte kan donera till dig."

Jag visste inte vad jag skulle säga, men en stor klump växte sig större i min mage och jag kände hur tårarna började stiga i ögonen. Tillslut fick jag fram:
"Varför inte".
 "Vi kan inte gå in på det, men det funkade helt enkelt inte. Vi är så ledsna för er skull, men det finns inget vi kan göra".
"Finns det någon annan donator till oss?"
"Nej, det finns ingen nu, men efter semestern kommer X att börja jobba med att hitta en ny till er".
"Hur lång tid tar det?"
"Det är omöjligt att svara på, det finns ju inte så många. Men vi ska göra allt vi kan för att få fram en så snart som möjligt."

Vid det här laget rinner tårarna längs mina kinder och jag snyftar fram ett "ok".
"Men vi hör av oss så snart vi vet något mer".
"Tack"
"Ha en bra sommar..."
"Du med"

Vid det här laget var vi framme vid ålderdomshemmet där farmor bor och pappa flydde ut ur bilen. Inte för att han är känslokall eller icke omtänksam, men bara för att det blev för jobbigt även för honom. De har ju varit med mig på hela den här resan och tröstat mig efter varje motgång. Nu trodde vi att det äntligen skulle vara vår tur och när det nu ännu en gång inte blev så gick luften ur honom också.

Nu har det gått ungefär en vecka sedan beskedet kom och jag och maken har åter ställt in oss på att vänta. Denna eviga väntan, den vara för evigt!

Give me a break!!

Massor av fredagskramar till er alla där ute!

12 kommentarer:

  1. Ah, men vad faaan!!! Fy, så orättvist!
    Jag önskar att jag hade ägg jag kunde ge dig nu. Massor av ägg. Men jag har ju inga.
    Istället hoppas jag att de hittar en ny donator så fort det bara går!

    Många kramar till er båda! Och till din pappa.

    SvaraRadera
  2. Men vad skööööeeen! Vad är detta?! Jag väntade mig lite negativa besked, men inte detta!!! Jag tänkte mig typ punka eller något sådant.

    Kära Charlotte, massor av kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Men det kan ju inte va sant. Vad lessen jag blir. Som om denna resa inte är en berg-och dalbana ändå. Såna här besked blir ju bara för mycket.

    Stor kram till dig charlotte!

    SvaraRadera
  4. Men va fan! Vad taskigt! Stackars fina du:(

    Många kramar!

    SvaraRadera
  5. Åh näh men fy vilka tråkiga nyheter, vad ledsen jag blir för din skull!!! (och så klart nyfiken-undrar ju vad som har hänt. Har människan blivit sjuk? Anhållen? Kromosomutredd??)

    Önskar att det inte behövde vara såhär, att något för en gångs skull kunde vara enkelt och självklart :(

    kramar om, hårt

    SvaraRadera
  6. Nämen, nää! Det där händer inte, det där får inte hända! Hur kan det ens bli så? Och när kom de på det här? Och man undrar ju VARFÖR??? Är ni släkt? Är det någon som har en sjukdom de missat? Du, jag tycker så jävla synd om dig så det är knappt sant!
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att de hittar någon snart till dig.
    Värsta största kramen!

    SvaraRadera
  7. Skit också!!! Så tråkigt att inte lyckan fick vara!

    Många kramar!

    SvaraRadera
  8. Åter igen tusen tack för alla fina och värmande kommentarer och kramar!!

    Jag önskar också att jag fick veta varför hon inte kunde donare till mig. Var det bara mig det gällde eller var det att donera över huvud taget? Om hon inte tålde hormoner eller hade någon sjukdomeller något var fel borde det ju ha kommit fram vid undersökningar INNAN hon blev matchad med mig, eller?

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Stora kramar till dig vännen!! Tänker på dig och känner med dig.

    SvaraRadera
  10. Nej men vad händer?? Fy vad trist. Hoppas att ni inte behöver vänta så länge nu då.... Kram!!

    SvaraRadera
  11. Men nej!
    Jag vill bara skrika, hoppa av ilska och svära. Det är så jäkla orättvist!

    All omtanke till er!

    SvaraRadera