måndag 21 november 2011

Varit-duktig-skryt

Varning för oerhört tråkigt inlägg...men jag känner att jag behöver få skryta lite över vår oerhört produktiva helg! :)

Det började redan lördag morgon med ett par tvättar innan frukost. Det kändes extra gott att inmundiga den lyxiga helgfrukosten till ljudet av en jobbande tvättmaskinstrumma. Efter iordningställandet av frukostbordet och vårt yttre blev det en runda på stan för mig och en fika med kompisen för maken. Då en viss julstämning slagit rot i mitt inre och jag kände en glöd för att få börja inreda mitt hem i julens tecken, var mitt mål att hitta en utomhusljusslinga till balkongen ovanför vårt burspråk och nya julstjärnsskärmar till lampfötterna på ovanvåningen. Jag hittade det förstnämnda men ej det sistnämnda. Att jag sedan även hade med mig hem två par vinterskor, varma inläggssulor, en lååång halsduk, vantar och en stickad mössa var bara en bonus. :)

Runt kvart över fem lördag kväll, ombytta i de skitigaste kläder jag äger, drog maken och jag till ett göra-det-själv-garage för att byta däck på bilen. Där drog jag mitt strå till stacken genom att rulla fram däck och skruva bort bultar och spola av däcken med högtryckstvätten. Det blev en hel del meckande innan alla fastrostade bultar hade lossats och skruvats på igen, men det blev klart och vi är nöjda!

Nya tvättmaskiner lastades på söndagsmorgonen. Sedan tog vi tag i en riktig storstädning av huset. Damma, dammsuga, moppa, rensa avloppen, tvätta badkaret och både toaletterna riktigt noggrant, vattna blommorna och byta lakan.

När rengöringsmedlets dofter belägrade vårt hem lämnade vi det för en lång prommenad i den krispa höstluften och det begynnande mörkret. Väl tillbaka i hemmets lugna vrå tog vi julmyset ett steg längre och korkade upp en Blossa och knaprade i oss pepparkakor och saffransbullar. Härligt!

Behöver jag säga att jag sov som en stock i natt?!

KRAM

4 kommentarer:

  1. Det är lite som terapi att städa och fixa hemma tycker jag (men det känns förstås inte ALLTID så ;))

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. OMG vad duktiga ni har varit! Det där låter som det som väntar oss den kommande helgen. Fast jag hade hellre haft det gjort :) Men saffransbullar ser jag fram emot förstås.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar helg!! Och det var inte alls jobbigt att läsa... hihi... Tvärtom! Jag blir lite inspirerad! Jag är ledig på torsdag och planerar en storstädning då, sen åker ljusstakarna fram redan på fredag eftermiddag eftersom vi får gäster med glöggmys på fredagkvällen.

    Jag älskar ljudet av tvättmaskinen, jag känner mig så himla duktig då... ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Oj, tvättas så mycke redan? Då blir det mer när en bebis kommer också.

    Våran tvättstuga är jämt full. Ibland skulle men behöva tvätta sådär 10 tvättar om dan och disken ska vi inte ens nämna. Tvättlappar, handdukar, belagda dukar som barnen smetar ned med mat till förbannelse, barnens kläder, våra kläder och så TYGBLÖJOR. Jag va mer ambitiös med första dottern men försöker fortfarande va fröken duktig och använda dem. Vid det här laget har de hål i sig också... *lite stolt*

    Det du sa om att hitta "egen" donator lät krångligt ja. Men jag visste ju att man inte får veta nått om varann. Men förstod inte riktigt hur det funkar. blev kanske inte så mycket klokare heller. Nåja, hoppas det går vägen för er snart :-)

    SvaraRadera