tisdag 18 juni 2013

Ruvdag 6

Idag har jag njutit av en lugn första semesterdag. Det har varit lite blandat väder så jag har varit mest inomhus vid min dator. Och så på vårdcentralen, men jag är så arg på dem att jag inte ens förmår mig att skriva om det här. Det har dock ingenting med fröet i magen att göra :)

Nu kanske ni tycker att jag har varit extremt tråkig som suttit framför datorn en hel dag, men jag ska berätta för er att jag har skaffat mig en hobby. Det har jag aldrig haft tidigare om man nu inte räknar träning dit, vilket jag inte gör.

Förra sommaren när jag gick och väntade på att vi skulle få en ny donator så bestämde jag mig för att göra något med mitt liv. Jag har alltid gillat att skriva så jag anmälde mig till en skrivarkurs. I höstas drog den igång - "Att skriva krim". Vi var tio förväntansfulla deltagare och en väldigt speciell, men duktig kursledare Sören Bondeson. Under grundkursens tio kvällar fick vi insyn i hur man bygger ett deckarskelett. Vi fick också skriva egna texter som vi sedan granskade tillsammans in i minsta söm. Hur nyttigt som helst, både vad gäller att lära sig att ge och ta kritik, men också genom att man fick tips på vad som funkar och vad som anses ej trovärdigt.

Under våren var vi sju stycken som gick vidare till fortsättningskursen vilken gick ut på att påbörja ett riktigt manus. Jag har verkligen gått in med liv och lust i det här projektet och på hårddisken finns nu 206 sidor med en något annorlunda utredning kring blodiga kvinnomord runt om i Stockholms finare förorter :) Det är långt ifrån klart, men på god väg. Sannolikheten att det någonsin blir en utgiven bok är minimal, men det spelar mindre roll då det varit så skönt att få ha sina tankar på annat håll än bara i den här kletiga barnlösheten!

Jag har haft känningar i magens vänsta del hela dagen. Det liksom dunkar där. Däremot gör brösten mindre ont och det brukar aldrig båda gott.

Ha en bra kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar