onsdag 11 januari 2012

Tänka på annat

För att inte snöa in alltför mycket i det stora svarta som omringat mig en tid nu bestämde jag mig för en vecka sedan att lägga min energi på något mer konstruktiv, energikrävande, men glädjegivande när det är klart...nytt kök! :)

Till en början hade jag högtflygande planer på att vi skulle riva delar av en vägg för att öppna upp och kunna bygga en köksö. Väggen är dock bärande och det skulle innebära väldiga insatser, både vad gäller tid, energi och pengar, och med tanke på att vi fortfarande hoppas på att få göra ett nytt ÄD-försök nu i vår så får vi hålla i de små slantarna. Rivning av vägg bordlades således tills den stora tipsvinsten trillar in, den som maken suktar efter varje lördag. Vi behåller därmed de stommar som redan sitter, och vitvarorna eftersom de är relativt nybytta, men det andra tas bort för att ersättas med nytt. Det blir därmed nytt golv, kakel, bänskivor, diskbänk, blandare, fläkt och köksluckor.

Jag har de senaste dagarna levt i min köksdröm. Jag har mätt, ritat, kollat internet, mätt lite till, varit på IKEA själv och terroriserat personalen med mina frågor, varit på världens bästa hem och hus affär, Matt Jacob i Veddesta, och terroriserat dem med frågor och fått massor med matnyttiga tips!! Förra helgen var det så dags att involvera maken lite mer hands on och jag drog därför med honom runt för att kolla på det jag valt ut. Han var nöjd med mitt förarbete och kunde egentligen bara bifalla den pågående planen. SKÖNT, inga bråk där. Mindre nöjd var han andra gången han blev runtsläpad när det var dags och beställe. Det tog hela söndagen när han egentligen bara ville vila och träna, men istället blev det alltså köksbeställning i en sådär 5 timmar.

Med intention att göra allt själva insåg vi snabbt att vi nog tagit oss vatten över huvudet då vi båda har tummen mitt i handen. I en väldig fart kopplades makens ömma moder med sambo in i projektet. Snälla som de är sa de ja på stående fot till att vara räddande änglar en helg eller två i februari. Innan de kommer ska vi dock ha lagt klart klinkergolvet i köket då inte allt hinns med. Har lagt ett hallgolv i klinker för en si sådär 5 år sedan, HELT ensam faktiskt, så jag har förhoppningar om att det ska gå väl.

Gissa vilken färg köket ska ha... Absolutely spot on! VITT, VITT, VITT och lite valnöt och krom. Jag föreställer mig att om jag har ljusa färger runt omkring mig kommer det här svarta inombords att absorberas bort och försvinna och kvar finns en glad tjej (hrm) på snart 40 vårar, med ljusa tankar, en ljus själ med förhoppningar om en ljus framtid i treenighetens tecken.

KRAM!

7 kommentarer:

  1. Helt klart kommer det svarta att blåsa bort med det vita köket! Våren ska bli ljus babe, ljus för oss 40-åringar!
    Spännande att få se bilder (om vi får det) sen :)
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Å vad du låter härlig!! Du är klok, som hittar nåt annat att fokusera på ett tag. Vi gjorde om köket förra våren. Underbart!! Dyrt. Tog m y c k e t längre tid än vi trodde... Men BRA blev det!

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Vilket störtbra projekt! Och kul!
    Det där kan inte bli annat än bra. Och ljustär absolut bra för sinnet.

    Kraaaam!

    SvaraRadera
  4. Vilket roligt projekt! bra för själen!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Alltid härligt att hitta något som absorberar ens tankar!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Åh vad skoj med lite renovering! På vårarna börjar jag alltid själv också att drömma mig bort i inredningstidningar:)
    Lycka till med projektet!

    SvaraRadera
  7. Ville bara kika in och fråga hur det är?
    Och skicka lite kram!

    SvaraRadera