torsdag 1 september 2011

Ett rikare liv

Den här veckan har jag inte hunnit med så mycket mer än att jobba och sova. Jag har varit trött på jobbet och jag har varit trött hemma. Blev lite lack på det här med bloggandet igen efter att ha läst inlägg och kommentarer på Wilda Mathildas blogg angående en artikel om äggdonation. Det retar mig att "folk" med absolut noll egna erfarenheter i ämnet anser sig ha rätt att spy ut sina mer än obotligt dumma kommentarer till människor som har peronliga erfarenheter och bra mycket mer kunskap i ämnet. Tröttma!

Igår kväll lystes dock den grå vardagen upp en smula då jag och maken var på en föreläsning. Jag var inte direkt upplagd inför det hela utan mest rädd för att jag skule somna av trötthet mitt i. Men så fel jag hade. Det var två och en halv väldigt bra timmar och tröttheten var som bortblåst fem minuter in i föreställningen. Kvällen hette "Ett rikare liv" och hölls av Charlie Söderberg. Både maken och jag gick därifrån väldigt inspirerade. Hoppas bara inspirationen sitter i och inte bara rinner ut i sanden som den brukar...

Imorgon åker jag till Skagern. Dags för årets sista bröllop. Håll tummarna för fint väder!

Hoppas att ni får en bra helg! KRAM 

5 kommentarer:

  1. Jag har inte läst kommentarerna på bloggen, men jag förstår att det är frustrerande med alla människor som måste ha åsikter om äggdonation. De flesta hamnar ju inte i den sitsen att det kan bli aktuellt, så de har väl aldrig behövt ta ställning för egen del. Media har en tendens att lyfta fram det som väldigt annorlunda, istället för att belysa lyckan hos de som till slut får barn på det sättet efter flera års kamp med egna ägg. Det är jobbigt nog med folk som börjar prata om att alla minsann borde förstå att barn ska man ha när man är så ung som möjligt, helst innan 25.
    Det blev en lång kommentar, ville bara uttrycka att jag anar hur du känner...
    Skönt i alla fall att ni var på en bra föreläsning!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blir så trött när det tycks i tid och otid. Det är ingen som lyssnar när jag påpekar att jag en gång i tiden visste lika lite som de (men utan de kränkande åsikterba då'ra). Jag hade ingen aning om hur tungt det är och hur hårt det skulle slå mot min egen existensiella levnadskraft.
    Många tenderar att bortse från föräldrarna och bara ifrågasätta om ett barn har rätt att bli till ur vissa etiska aspekter. Men då ifrågasätter man ju samtidigt föräldrarnas rätt att försöka fortplanta sig och leva ett drägligt liv som de själva vill. T.ex.
    Egentligen är det inte så mycket att diskutera tycker jag. Metoderna finns och vi använder oss av dem av ren kärlek. Simple! :o)

    Ha en strålande helg!!

    Kraaam

    SvaraRadera
  3. Har hört att Charlies föreläsningar är bra! Hoppas han kommer och föreläser någonstans nära mig någon gång så att jag får chans att gå :)
    Trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  4. Hej! Det är dags att läkarkåren börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att försäkringskassan börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att det ges ekonomiskt anslag till mer forskning.
Endo är inte lite mensvärk. Det går inte över med ”ett varmt bad”.
Sedan den 1 oktober 2007 finns rekommendationer, beslutsstöd kallat, för läkare och Försäkringskassans handläggare när det gäller sjukskrivning och sjukpenning. I dag finns det beslutstöd för ett hundratal diagnoser. Men för endometrios – den TREDJE vanligaste kvinnosjukdomen finns det inga direktiv.
Endometrios är en fruktansvärd sjukdom som måste få en riktig sjukdomsstämpel!
Vi vägrar att fortsätta lida i det tysta längre.
5-10% av alla kvinnor i Sverige har lidit i det tysta länge nog.
Nu höjer vi våra röster.
    Skriv på du också.
Länk:
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?endometrios

    SvaraRadera
  5. Hej vännen.
    Det var ett tag sedan jag var inne, och om jag inte har helt fel så ska väl du operera dig snart...
    Ville önska dig lycka till med det och bara tala om att jag finns "med dig".

    Läste aldrig kommentaren på Wildas blogg, men kan bara tänka mig utifrån era upprörda känslor.
    Det är snart ingen idé att bli irriterad, då det alltid kommer finnas människor som inte förstår eller är pålästa, men vill ändå säga sin idiotiska åsikt...

    Hoppas du får en fin helg.
    Kramar/
    Luiza

    SvaraRadera